אנדומטריוזיס וחשיפה למשבשים הורמונליים – כך תדעי להשמר מחומרים שעלולים להחמיר את מצבך

במציאות של ימינו כמעט בלתי אפשרי עבור האדם או האשה הממוצעים להימנע מחשיפה לחומרים כימיים מזיקים. הם נמצאים בכל מקום, בין אם באופן גלוי וצפוי ובין אם באופן נסתר שאיננו מעלים על דעתנו שכלל קיים. זה נכון לגבי אלפים רבים של חומרים, אך חמור במיוחד עבור אותם חומרים אשר יודעים להתנהג כמו הורמונים סביבתיים, או משבשים הורמונליים. למי שעוד לא מכיר/ה אותי, אני מומחית לניתוח טוקסיקולוגי ואקו-טוקסיקולוגי של חומרים ומוצרים על פי תקן  Cradle to Cradle,  וכן מומחית לריפוי טבעי בתזונה ואורח חיים תומך ריפוי, כך שיצא שאני ממשק אנושי המאחד שני תחומי ענק שכל כך רלוונטיים לכל מי שרוצה לשמור על בריאותה ובריאות משפחתה. אני שמחה להנגיש לך את המידע הכה קריטי הזה, שלצערי עדיין לא מספיק רווח בקרב נשות ואנשי מרפא מכל התחומים והסוגים, אלא יותר בקרב אנשים שעוסקים ברעילות ורעילות סביבתית. גזרי ושמרי!

מה הם הורמונים סביבתיים?

אלה הם חומרים כימיים, מלאכותיים, אשר המבנה הכימי שלהם דומה בחלקו למבנה של הורמונים ביולוגיים ועל כן הם מסוגלים להפעיל או להשפיע על מערכות אנדוקריניות בגוף החי, ואשר אנחנו נחשפים אליהם בסביבת חיינו. חלקם יכולים להשפיע על המטאבוליזם של הורמונים, וחלקם יכולים ממש להיקשר לקולטנים (רצפטורים) של הורמונים ולהפעיל, לשתק או לשבש באופן אחר (ולעיתים אף להרוס) את פעילותם.

הבעייתיות המיוחדת של הורמונים סביבתיים על פני חומרים רעילים אחרים:

יש לנו כמה בעיות יחודיות בכל הקשור לחומרים המתנהגים כהורמונים, המבדילות חומרים אלו מחומרים בעלי רעילות "רגילה":

ריכוז הפעילות – הריכוז בו יש להורמונים סינתטיים השפעה על מערכות הגוף הוא קטן ביותר. ברוב המקרים ככל שהריכוז עולה כך יורדת הפעילות האנדוקרינית של החומר ולעיתים הופכת להיות פעילות רעילותית, כלומר אותו חומר בריכוז מאד מאד נמוך (חלקיקים בודדים למיליון) יתנהג כהורמון ובריכוזים גבוהים יהיה רעיל אך לא יגיב כהורמון. זה אומר שכבר חשיפה לשאריות או עקבות זעירות של החומר תהיה בעלת השפעה בריאותית

יכולת האיתור – לאור הנ"ל, מאד קשה לאתר חלק ניכר מהחומרים בבדיקות סטנדרטיות, ועל כן לרוב נוכחותם של חומרים אלו לא ידועה או לא ניתנת לכימות

אפקט התערובת – חשיפה לכמה חומרים כאלה בו זמנית מביאה לאפקט מוגבר של פעילותם בגוף. אפקט שלא ניתן כיום עדיין לצפות אותו או להעריך את סדר הגודל שלו.

היעדר תקנים הולמים – לאור שני הסעיפים הקודמים ולאור העובדה שחומרים שונים מתנהגים אחרת, מאד מאד קשה לקבוע תקן לחשיפה מותרת יומית. לכן התקנים הנהוגים כיום לא מכסים את התחום של הורמונים סביבתיים כראוי ובעצם לא מגינים עלינו הצרכנים מפני חשיפה כרונית לאלפי חומרים בריכוזים נמוכים מדיי יום.

אנדומטריוזיס וחשיפה להורמונים סביבתיים

כשאובחנתי בשנת 2011 באנדומטריוזיס מיד רצתי לחפש חומר מדעי שקושר את המחלה עם חשיפה למשבשים הורמונליים. בהיותי אז מומחית להערכת סיכונים בריאותיים של חומרים, משבשים הורמונליים מיד קפצו לי כחשודים. לא מצאתי אז שום חומר מדעי אבל לי חיכיתי לו והוצאתי מחיי את כל מה שהכרתי אז כבעל פוטנציאל לשיבוש הורמונלי. כיום, כעשור אחרי, כבר יש הרבה מדע שקושר את האנדומטריוזיס עם חשיפה למשבשים הורמונליים כגון פטאלאטים, דיוקסין, PCB's, ביספנול איי מסוגים שונים ועוד ואפילו לתרופות הורמונליות, כבר בשלב העוברי על ידי מעבר מהשיליה, בגיל הילדות המוקדמת, ומי יודע מתי עוד. עדיין רב הנסתר על הנודע. אני באופן אישי ראיתי איך בבגרותי גופי מגיב בצורה ברורה לאחר חשיפה משמעותית למשבש הורמונלי (למשל לאחר טיפול שיניים עם קומפוזיט). אז אמנם חשיפה למשבשים הורמונליים כגורם שורש חשוב בפאתוגנזה של האנדומטריוזיס עדיין איננה מדוברת במרפאות לאנדומטריוזיס, בכנסים ובשיח הרפואי, אבל אני משוכנעת שזו סיבת מפתח, או לפחות אחת מסיבות המפתח להתפרצות המחלה ולהתפתחותה. מסיבה זו אני סבורה שחשוב ביותר להעיף את החומרים האלה מהחיים שלנו המתמודדות עם אנדומטריוזיס, ומהחיים של כל שה ואיש, ילדה וילד, עוברית ועובר בעולם.

מי צריכים להמנע מחשיפה להורמונים סביבתיים?

כל אשה ואיש, ילדה וילד באשר הם, ובעיקר א-נשים עם: הפרעות הורמונליות למיניהן, סרטן למיניו, אוטיזם, רגישות מרובה לכימיקלים (multiple chemical sensitivity), בעיות כבד וכליות, בעיות בלבלב, בלוטת התריס, מערכת המין, בעיות חיסוניות, ועוד. וכמובן תינוקות, ילדים ונשים הרות. 

או קיי אז מה עושים עכשיו? 

על מנת לעזור לך לצמצם ואף להמנע לגמרי מחשיפה מיותרת למשבשים הורמונליים, אני מגישה לך טבלה יחודית שהכנתי, אשר תעזור לך לאבחן את מקורות החשיפה הברורים ביותר בחיי היומיום שלך למשבשים הורמונליים וכיצד לסלקם מחייך. עברי עליה ולמדי כיצד את יכולה להחליף מוצרים בעייתיים באחרים. כמו כן מציעה לך להציץ במאמר שלי על חשיפה לחומרי בישום כדי להכיר לעומק את אחת הדרכים הנפוצות ביותר לחשיפה של נשים למשבשים הורמונליים.

קטגוריהמקורות למשבשים הורמונלייםתחליף
חומרי הדברהירקות ופירות לא אורגנייםמגורים ליד שדות חקלאיים קונבנציונלייםירקות ופירות אורגניים (לא ניתן לסמוך על שטיפה או קילוף כאמצעי למניעת חשיפה)לעבור דירה או לבחור את הדירה הבאה שתהיה הרחק משדות חקלאיים
אריזות מזוןאריזות פלסטיות למיניהן – שקיות, ניילון נצמד, קלקר, קופסאות פלסטיק. כל מזון (!) שבא במגע עם כל סוג של פלסטיק סביר מאד שמכיל שאריות של הורמונים סינתטיים שנפלטו מהפלסטיק.משקאות (מיצים, חלב ותחליפי חלב) שנמכרים באריזות קרטון – הן מצופות מבפנים ביריעת פלסטיק דקהלרכוש תצרוכת בתפזורת לפי משקל (יבשים ומוצרי גורן, פסטות במשקל בשווקים, תבלינים במשקל, פירות יבשים), להעדיף מוצרים מקבילים המגיעים באריזת זכוכית (למשל יוגרטים למיניהם, רסק עגבניות, טחינה, בקבוקי שמן, חמוצים, מיצי פירות וכו'), אריזת להמנע מרכישת משקאות בעלי זמן מדף ארוך המגיעים בקרטון, להעדיף מיצים או משקאות בבקבוק זכוכית, או הכי טוב – להכין לבד בבית.
כלי בישולכלי סיליקון (תבניות אפיה למיניהן, לקקנים, כפות מצופות , ועוד) מכילים תמיד (!) שאריות של חומרים מתהליך היצור המתנהגים כהורמונים סינתטיים.להשתמש בתבניות פיירקס, נירוסטה, ברזל יצוק, אמאיל, וקרמיקה (עם תקן למתכות כבדות).
כלי אחסון מזון ושתיהקופסאות פלסטיק, ניילון נצמד, בקבוקי שתיה מפלסטיק (גם חד פעמיים וגם רב פעמיים), כלי אוכל חד פעמיים, כלי אוכל לילדים מפלסטיק, כוסות תרמיות מפלסטיק, ועודרק זכוכית! אפשר להשתמש בצנצנות זכוכית למיניהן, קופסאות זכוכית יעודיות בגדלים שונים, בקבוקי זכוכית בגדלים שונים (למשל כגון אלו שמוכרים בהם מיצי פירות בחנויות טבע), כוסות וצלחות. לטיולים אפשר כלי נירוסטה, במבוק אמיתי (לא המעוצבים אלא כאלה שאפשר לראות בהם את סיבי העץ), צלחות חד פעמיות אקולוגיות (מרגישות כמו נייר).
מוצרי קוסמטיקה וטיפוח הגוףהקונבנציונליים: קרמים למיניהם, קרם הגנה, סבונים נוזליים, שמפואים ומרככים, חומרי בישום (כולל בשמים, אפטרשייבים, דיאודורנטים וכל דבר שיש בו ריח), אודמים – כל אלו יכולים להכיל חומרים רבים ומגוונים המתנהגים כהורמונים סינתטיים
קוסמטיקה טבעית בלבד! קראי את הרכיבים וודאי שמדובר ברכיבים צמחיים בלבד. היעזרי בטלפונים הניידים לחיפוש מידע על רכיבים לא מזוהים. צמצמי את השימוש במוצרים מיותרים ומצאי תחליפים טובים מקוסמטיקה טבעית – לא על פי המותג או לפי מה שאין בהם אלא לפי רשימת הרכיבים בלבד!
מוצרי הגיינה אישית (וגם החתלה לתינוקות)ציפוי הפלסטיק של התחבושות והתחתוניות הרגילות מייצר גירוי מתמשך וחשיפה לחומרים בעייתיים. כנ"ל שאריות חומרי ההלבנה שבטמפונים רגילים. כמו כן יש חומרי בישום במוצרים אלו המגבירים הן את הגירוי והן את החשיפה לחורמים בעייתייםעברי למוצרי הגיינה אישית אקולוגיים בלבד. נסי להמנע מטמפונים בכלל אבל אם אין ברירה העדיפי את האקולוגיים או את הגביעונית. תרגלי ריקון רחם על מנת לשלוט על יציאת הדימום לשירותים (ולהגברת בריאות הרחם) וכך להקטין את הצורך בשימוש במוצרים אלו.
מוצרי ניקיון וריחהקונבנציונליים: חומרי כביסה למיניהם, חומרים לניקוי הרצפה, משטחים, תרסיסים לניקוי שטיחים, ניקוי כלים ומדיח, ועוד. כל אלו גם הם יכולים להכיל שלל רב ומגוון של חומרים המתנהגים כהורמונים סינתטייםעברי למוצרים אקולוגיים בלבד! יש לכל החומרים חלופות אקולוגיות. לרוב המותגים מחו"ל יותר יעילים אבל זו הכללה וכדאי לנסות את מה שמוצאים. 
ניירות כימייםנייר הדפסה של חשבוניות וקבלות (מהסוג שדוהה בשמש)צמצמי את המגע איתם, ותרי על קבלה או קפלי אותה כשצידה החלק כלפי פנימה ואצבעותייך נוגעות בחלק האחורי המחוספס יותר. אם עלייך לעבוד עם חשבוניות רבות (ניהול חשבונות) העדיפי לעבוד עם כפפות, אפילו מכותנה. אם אין באפשרותך, לפחות הקפידי לרחוץ את ידייך לעיתים קרובות ולא לגעת בידיים לא נקיות במזון או בכלי אוכל.
קופסאות שימורים ופחיות שתיהכולן ללא יוצאות דופן מצופות מבפנים בחומרים, רובם מתנהגים כהורמונים סינתטיים. מאחר שאין ביכולתנו לדעת בדיוק איזה חומר מצפה איזו פחית יש להמנע באופן גורף מפחיות ושימורים.לאכול אוכל טרי ולשתות מים!!! מה פתאום שימורים…
ברכבמעכבי בעירה הספוגים בפלסטיקה ובריפודי הרכב, וחומרי פלסטיק נוספים.חומרי ריח (עצים ומוצרים אחרים למיניהם) לבישום הרכבללא קשר לעונת השנה – כשנכנסת לרכב פותחת את החלונות ונוסעת כמה דקות עם חלונות פתוחים. אם יש צורך בהפעלת מערכת המיזוג על אחת כמה וכמה חשוב בדקות הראשונות להפעלתה להשאיר חלונות פתוחים.לא לבשם במוצרי ריח סינתטיים לאוטו! ממש אסון! אם יש צורך לבשם את האוטו, הכיני לבד מבשם מכדורי צמר גפן טבעי שטפטפת עליהם שמן אתרי אהוב עלייך, וסגרת בתוך צנצנת זכוכית עם מכסה מחורר. 
אצל רופא השינייםהסתימות הלבנות העשויות מחומר שנקרא "קומפוזיט" יכולות להכיל כ- 7 סוגים שונים של ביספנולים, כולל ביספנול איי. ישנם מותגי קומפוזיט המוגדרים כ"מופחתי ביספנול" – הן עדיין מכילים ביספנולים. סתימה היא חומר שנשאר בפה לשנים ארוכות, וחשוף לשינויי טמפרטורה וחומציות. צפויה נדידה משמעותית של מונומרים בעייתיים בתחילת השימוש, ולא ידועה הכמות הממשית של חשיפה לאורך זמן ולא נבחנה השפעתה נכון למועד כתיבת מילים אלו. נושא זה לא נבדק ולא עומד בשום תקן כי נכון להיום לא קיים תקן למשבשים הורמונליים בסתימות שיניים. התקנים הקיימים לסתימות שיניים לא מכסים נושא זה. במצבים בהם זה מתאפשר מבחינה טכנית, יש להעדיף שימוש בסתימה מחומר יונומרי (למשל פוג'י 9) למילוי חורים או ציפוי שיניים. במיוחד חשוב הדבר לילדים וילדות ובנות ובני נוער, אך גם לנשים וגברים. יש להיוועץ עם רופא/ת השיניים.
כלליכל מגע עם פלסטיק – בדים סינתטיים (ביגוד, מצעים וכו'), חשיפה לריח של פלסטיק זול (חנויות נעליים וצעצועים זולות), מגע עם מוצרי סיליקון שאיננו ברמת ניקיון רפואית, עלול לחשוף אותך להורמונים סינתטיים. בדים מסיב טבעי, מוצרים מחומר טבעי, לא מצופה, להריח ולתת לאף להחליט! ראי הנחיות מפורטות בקובץ המנעות מרעלים

 זוהי רשימה חלקית אך מקיפה דיה. אני מקווה שהרשימה הזו תשמש אותך ואת בני ביתך היטב. 

אהבת? שתפי!

דילוג לתוכן