עובש שחור – הרעלן השקוף

חורף, גשם, קור בחוץ וחום בפנים. בחורף, אפילו הישראלי, יכולים להיות תנאים מושלמים להיווצרות אחד המפגעים הטוקסיקולוגיים השקופים ביותר והקשים ביותר שיכולים להיווצר לנו בתוך הבית – עובש שחור!

נו קצת עובש מה הסיפור?

זה לא העובש הכחול שעושה לנו גבינות טעימות, וגם לא העובש הירוק שצומח על התפוזים בסלסילה (ושממנה הומצאה האנטיביוטיקה…). זה סיפור סיפור! פטריות העובש השחור יודעות לייצר רעלנים קשים ביותר שנודדים באוויר ומגיעים אלינו בחשיפה נשימתית מתמשכת דרך אוויר הבית.
לפני כמה שנים פנתה אליי לטיפול אשה פולניה שחיה בפולין, שאובחנה שניה קודם עם אנדומטריוזיס. כשתשאלתי אותה לגבי חשיפה לחומרים (משתלם להיות מטפלת שהיא גם מומחית להערכת סיכונים של חומרים) היא מיד ידעה לומר לי שלדעתה המחלה התפרצה לה אחרי שעבדה במשך חצי שנה בקניון שהיה בו גם מפגע ריח (בישום) וגם מפגע עובש. לא היה לי ספק שיש אמת בדבריה.
ישנה תופעה ידועה בעולם הטוקסיקולוגיה והרפואה הסביבתית (ופחות ברפואה הציבורית לצערנו) של התפתחות מחלות קשות רב מערכתיות, אפילו עד לקריסת מערכות, על רקע חשיפה לרעלני עובשים. לרוב קשה לאבחן שזו הסיבה להווצרותן, אף אחד לא מתשאל בכיוון הזה או יודע להצליב את הנתונים בין התסמינים שמתפתחים (שיכולים להיות מגוונים) לבין ההצפה שהיתה בבית, או מצב הלחות בבית, ומחלות קשות, כרוניות או אקוטיות יכולות להגרר ולהיות בלתי מטופלות כראוי עד לסכנה ממשית לחיים. גם מחלות קיימות, אלרגיות, מחלות אוטואימוניות או מחלות של חולשה חיסונית יכולות להיות מוגברות בחשיפה לעובשים ורעלניהם.

גורמים נפוצים להתפתחות עובש שחור בבית

לחות גבוהה בבית כשבחוץ קר – כשקר בחוץ והחלונות קרים, ובפנים חם ונעים, רוב הסיכויים שבבוקר תהיה שכבת לחות עבה ונוטפת על החלון מהצד הפנימי שלו, כלומר בתוך הבית. זה יכול לקרות גם על גבי קירות חיצוניים קרים. זה קורה בשל התעבות הלחות הגבוהה שבאופן טבעי נוצרת בתוך בית חמים, על גבי חלון הזכוכית הקר. בחורף אנחנו נוטים פחות לפתוח חלונות, כדי לא לקרר את הבית, אך ממשיכים לבשל כרגיל, להתקלח, לתלות כביסה בתוך הבית ועוד. כל אלה ועוד יוצרים רמת לחות גבוהה בתוך אוויר הבית.

מכשיר אידוי בחדר השינה – מקרה פרטי של הנ"ל: הרבה פעמים בחורף יש שימוש במכשירי אידוי לטיפול בבעיות נשימתיות. לרוב הם ממוקמם בחדר הילדים או בחדר השינה, כדי למנוע התייבשות של הפה ודרכי הנשימה כשהאף גדוש ונושמים מהפה, ולהקלה על שיעולים. אבסורדי שמכשירי האידוי האלה היכולים להיות השורש למפגע נשימתי קשה ביותר. בחדר כזה ריכוז הלחות גבוה מאד מאד ויש סיכוי מוגבר להיווצרות עובשים בסביבת החלונות והקירות החצוניים. זה יכול לקרות גם מאחורי ארונות ורהיטים וכך קשה מאד לאתר את המפגע

הצפה – כמעט בכל חורף אנחנו שומעים על מערכת חורפית שמגיעה ומציפה איזורים בארץ. אנחנו מדינה שלא מתורגלת היטב למצבי גשם, למרות שזה קורה לנו לפחות פעם בשנה, ולכן בכל חורף בתים רבים יכולים למצוא את עצמם מוצפים במים. במקרה כזה מפגע העובש שיכול להיווצר עלול להיות עוצמתי ביותר ומאד מאד חשוב לנקוט בצעדים מיידיים לטיפול בהצפה למניעת התפתחות עובשים.

רטיבות כרונית – מאיטום לקוי בגג, מרזבים סתומים, איטום לקוי של הקירות/הגג/היסודות, צנרת מים פגועה בקירות ועוד, שגורמים לרטיבות לחלחל אל הקירות מן הגג או מהאדמה

איך נטפל במפגע עובש שחור?

עובש בעקבות הצפה

לייבש היטב את הבית לאחר ההצפה, אם אפשר להביא משאבה לזירוז ריקון המים – מה טוב. אם לא, אפשר לייצר אפקט של יניקה באופן ביתי על ידי צינור השקייה ומה שקרוי "חוק כלים שלובים" (לטבול צינור בתוך המים, יש לוודא שהצינור מתמלא כולו במים, אם טבילה לא מספיקה אז יש למלא אותו במים על ידי ברז ולטבול אותו כשהוא מלא מים כך שהמים נשמרים בתוכו ולא דולפים. ממקמים קצה אחד של הצינור בתוך ההצפה וקצה שני מחוץ להצפה באיזור אליו רוצים לנקז את המים (אפשר גם לשירותים או לביוב אם הוא תקין) ונותנים לכח האדהזיה-קוהזיה של המים לעשות את שלו. הנה סרטון פשוט לדוגמה)

להוציא מהבית פריטים שספגו מים – רהיטים, שטיחים, ציפויים לרצפה אם יש (למינציה, פרקטים טבעיים או סינתטיים, שטיחים מקיר לקיר – חשוב ביותר). לא כדאי להחזיר אותם הביתה. הזדמנות להתחדש.

לבדוק מה מצב הקירות ואם יש חלקים שלא מתייבשים בקיר – למשל מאחורי אריחים או משטחים שמונעים ייבוש תקין – להסירם
לאוורר את הבית היטב, אפילו אם קר, כדי להוציא אוויר לח מהבית (בהנחה שבחוץ האוויר פחות לח)

זירוז יבוש הרטיבות – להפעיל מאווררים ומפזרי חום ברחבי האיזור שהוצף, לזירוז היבוש (מפזרי חום – להפעיל בזהירות המירבית למניעת שריפה כמובן). גם פאנים לשיער יכולים לעזור.

חומץ – לעבור על האיזורים שנרטבו ושהו ברטיבות זמן ממושך עם מטלית ספוגה בחומץ סינתטי או חומץ אחר לשימוש ביתי (עובשים שונאים חומץ), או חומר חיטוי מדולל (אני פחות אוהבת אבל זה עובד וסכנת העובשים עולה על סכנת החשיפה לחומרים מחטאים).

להוסיף עיכוב תחרותי – כדאי מאד לאחר החיטוי לעבור עם מים פרוביוטיים כדי להגביר תחרותיות ביולוגית ולצמצם את הסיכוי שעובשים יתפתחו (הדרך הקלה היא לפתוח כמה קפסולות טובות של פרוביוטיקה לתוך קערת מים פושרים ולערבב טוב. הדרך הפחות מיידית היא להעמיד חיטה או קינואה בערת מים ולכסות לכמה ימים. כשיש בועות במים והמים נהיים עכורים הם פרוביוטיים. עוד אפשרות היא לרכוש את אחד המוצרים של חברת EM שמייצרת חומרים לניקוי הבית המבוססים על תחרות ביולוגית).

אם כבר התפתח עובש – כדאי להרחיק אוכלוסיות רגישות מהאיזור ולהזמין איש מקצוע שיטפל בעובש, ואם את/ה בעניין של לטפל בעצמך, חשוב להתמגן עם נשמית מתאימה וכיסוי לבגדים כדי למנוע ציפוי בנבגים וחדירתם למערכת הנשימה.

לזהות גורמי שורש להצפה ולטפל בהם – למשל התקנת חומות ומחסומים למניעת חדירת מים לפתחים נמוכים מגובה פני הקרקע (דלתות , חלונות של דירות מרתף ועוד), חירצת תעלות ניקוז באיזור שסובב לפתחים על מנת לנתב מים הרחק מהפתחים, התקנת פרגולות או קירוי אחר למניעת חדירת גשם ישיר ועוד.

עובש בעקבות התעבות בתוך הבית

ייבוש החלונות והקירות – בכל בוקר (כל עוד קר בחוץ ויש עיבוי על החלונות והקירות) יש להסיר את שכבות המים העודפות מהחלון והקירות. אפשר להיעזר במגב קטן כמו ההוא של השיש במטבח, או מטלית יבשה. אם יש רדיאטור שיכול להיות ממוקם ליד הקיר או החלונות האלה ולהיות מופעל על חום נמוך לאורך הלילה זה יכול לעזור לקיר או לחלון להשאר יחסית חמימים ולמנוע את ההתעבות.

לאוורר את הבית היטב בכל בוקר – לפתוח את כל החלונות והפתחים על מנת לשחרר עודפי לחות. להשאיר את הבית מאוורר לפחות לחצי שעה ואז לסגור ולחזור לחמם אותו

לעבור עם מטלית ספוגה בחומץ על האזורים בהם כבר התפתח עובש. לעשות זאת במשך כמה ימים עד לסילוק ודאי של העובש. לאחר מכן כדאי לעהכין מים פרוביוטיים כמוסבר למעלה ולהתיז על המקום, כדי לעכב התפתחות של עובש חדש

להמנע משימוש במכשירי אידוי! אם אין ברירה אז לוודא שהחדר מאוורר היטב בכל בוקר ושהקירות וסביבת החלונות (גם בתוך המסילות) נקיים מעובש. יש הכרח להזיז רהיטים הרחק מחלונות חיצוניים על מנת לבדוק אם עובש לא התפתח. אם התפתח עובש יש לטפל כמוזכר לעיל.

עובש בעקבות רטיבות כרונית

במקרה של עובש על רקע רטיבות כרונית יש לערב בעלי מקצוע מומחים לעניין. אם הרטיבות היא על רקע נזילות וחדירת מי גשמים בחורף לרוב יש צורך לחכות עד תום העונה הרטובה על מנת לאפשר ייבוש מלא של הקירות וטיפול במפגע. אולם אם הרטיבות על רקע צנרת פגועה, ניתן לטפל ללא המתנה, ככל הידוע לי. כל או כך, כל עוד העובש איננו מטופל המלצתי היא להתרחק מהבית בו יש עובש, לא רק מהחדר הפגוע. נבגי העובש מרחפים בכל הבית, ואם יש ילדים בבית, נשים הרות, קשישים או אנשים עם מערכת חיסון רגישה, הם יחושו בנבגים האלה.

ככה אני מטפלת בעובש אם הוא מעיז לצוץ בביתי. אם יש לך עוד רעיונות ועצות לשימוש שניסית ועבדו לך מוזמנת לכתוב לי.
בהצלחה!

אהבת? שתפי!

דילוג לתוכן