אנדומטריוזיס - איך תזהי אותה

אנדומטריוזיס – איך תזהי אותה?

היא מסתורית מאד, היא מורכבת ולא מובנת, ולכן לרוב נסתרת מעין, עוטה מסיכות. נשיותה מובהקת, ושמה חמקמק. אנדומטריוזיס – המחלה הכי נשית בספר. ואולי גם הכי נפוצה, כי אם הסטטיסטיקה נכונה אזי כל אשה ונערה עשירית בגיל פריון תפתח אותה, וייקח בין 7-15 שנה לאבחן אותה נכונה.

אני כבר שנים מנסה להתחקות אחר הרמז הראשון שגופי הציג כדי להזעיק שמשהו לא בסדר. כל פעם אני מגלה עוד רמז, וכיום מבינה שהרמז הראשון אצלי היה בגיל 12. אבל רק בגיל 20 התחלתי לבדוק בשיטתיות למה אני סובלת, והאבחון המיוחל הגיע רק בגיל 32 כשפקעה לי ציסטה דמית ענקית בבטן והובהלתי לניתוח חירום. עד אז אף רופא לא הצליב נתונים, ולא שאל את השאלות הנכונות. המאמר הזה כאן כדי לעזור שזה לא יקרה לעוד נערות.

איך את יכולה לדעת אם יש לך או לבת שלך אנדומטריוזיס בלי לחכות 15 שנה או עד שתפקע לך ציסטה בבטן?

יש אוסף שאלות שיכולות לתת כיוון לא רע. אני עזרתי כך ללא מעט נשים לגלות שהן בעצם מתמודדות עם אנדומטריוזיס. שימי לב למצבים הבאים:

תסמיני וסת שחשוב לשים לב אליהם (לחלקם או לכולם)  – שימי לב:  ישנן נשים שמתמודדות עם אנדומטריוזיס שהוסת שלהן החמירה בהדרגה עם השנים, ויש נשים שמהוסת הראשונה שלהן הסבל הוא רב:

  • וסת כאובה שמביאה אותך להשאר יום או יומיים בבית או לרצות להשאר בבית
  • שפע דם (יותר מ 4-6 תחבושות ביום בימים הראשונים, הדם מכתים את הבגדים והסדינים בצורה משמעותית, יש קרישי דם (גושים כהים)
  • דם כהה אפילו שחור או חום בתחילת הוסת ו/או בסופה, וסת ארוכה של יותר מ 3-5 ימים, שינויים בפעילות מעיים בזמן הוסת (נטייה לשלשולים, עצירויות, נפיחויות בימי הוסת ועוד)
  • כאבים בגפיים/באגן/ברקטום/מקומות אחרים בגוף שמתעוררים רק בזמן הוסת/הביוץ
  • במקרים נדירים מאד: דימומים מאיזורים אחרים בגוף בזמן הוסת (אף, טבור, רקטום, דרכי נשימה עליונות).

ביוצים כואבים  – כאלה שיכולים להביא למיון תחת חשד מדומה לאפנדיציט, כאב חד שמתעורר במהירות ומביא לקושי בתפקוד או אף לחוסר יכולת לתפקד

מעי רגיז/רגיש – הבטן מגיבה לך בכאב, או גזים, עצירויות או שלשולים לאחר שאת אוכלת כל מיני מאכלים

מגרנות בקרבת הוסת – כאבי ראש עזים שמתאפיינים ברגישות חושית גבוה: אור, צלילים, מגע הופכים לבלתי נסבלים, שקט חושך ושינה הם המפלט העיקרי לפני כדורים משככי כאבים. הכאב יכול להביא לעיתים נדירות גם להקאות ואף לעיוורון.

כאבים בזמן יחסי מין /בבדיקות גניקולוגיות – בתנוחות מסוימות, או בכל תנוחה, או כאבים לאחר אורגזמה או כל הנ"ל, כמו גן כאבים עזים בזמן בדיקות גניקולוגיות (ולא עוזר שאת "לא מכווצת")

נטייה לדלקות חוזרות בשתן בסמיכות לוסת – במיוחד אם אלו דלקות שלא מגיבות לאנטיביוטיקה אבל לא רק

קשיי פריון – בין אם את בשנה הראשונה לנסיונות טבעיים עם בן הזוג ובין אם התחלת טיפולים

עייפות או אף תשישות כרוניות – מתעייפת מהר ממשימות גופניות, עייפות נופלת עלייך פתאום אחרי הצהריים או בשעות ערב מוקדמות, את מרגישה "בטטה"

נטייה להיות חולה – נדבקת בקלות, או חולה לעיתים תדירות ללא קשר ברור להדבקות ממישהו

 אם את מתמודדת עם שלוש או יותר מהתופעות הנ"ל, ספרי זאת לרופא המשפחה שלך ובקשי ממנו הפניה למרפאת אנדומטריוזיס הקרובה למקום מגורייך. ראי רשימת מרפאות מומחים כאן באתר עמותת אנדומטריוזיס ישראל.

מה הטיפול שמציעים כיום לנשים שמתמודדות עם אנדומטריוזיס?

דיכוי הורמונלי – הטיפול המקובל המוצע כיום לנשים מתמודדות כולל כמעט תמיד דיכוי הורמונלי של מערכת המין על ידי גלולות למניעת הריון או גלולות מיוחדות מבחינת הרכב הורמונלי, שניטלות ברצף ומונעות את הגעת הוסת (שלה מיוחסת עיקר הפגיעה באיכות החיים, ומתוך ההנחה שאם בכל וסת המחלה יכולה להחמיר, אז דיכוי של הוסת הוא כיוון לא רע לתפישת הגישה המערבית), לעיתים יש צורך בדיכוי יותר משמעותי על ידי תרופה שמשתקת את מרכז הבקרה במח שאחראי על המחזור החודשי ונשים אלה נכנסות באופן זמני של כמה חודשים לגיל מעבר.

ניתוחים אנדוסקופיים –  באים לטפל בממצאים האופייניים למחלה (פתיחת הידבקויות בין איברים, הסרת "מוקדים" שהם מן פצעים או מעיין גידולים שפירים שמתנהגים בצורה דומה לרירית הרחם אך נמצאים אקראית, או אקראית לכאורה, בחלל הבטן ועושים בלאגן במקומות בהם הם צצים, הסרת או ניקוז אנדומטריומות – ציסטות דמיות שצומחות בעיקר על השחלות אבל לעיתים גם במקומות אחרים, ובמקרים נדירים ומיוחדים – שחרור עצבים הכלואים בין הידבקויות או בקרבת מוקדים).

טיפול בכאב – לרוב טיפול תרופתי על ידי משככי כאבים ממשפחות כימיות שונות. במקרים מיוחדים ניתן אישור לטיפול בקנאביס רפואי ורכיביו.

טיפולי פריון ושימור פריון – עבור נשים שמתקשות להרות, ועבור נשים שעוד לא ילדו ויש סיבה לחשוש לבריאות ביציותיהן

חשוב לדעת שלכל הטיפולים התרופתיים שמצוינים כאן, ללא יוצא דופן, ובעיקר לטיפולי הפריון ושימור הפריון, יכולות תופעות לוואי שמשתנות מאשה לאשה וחשוב להכירן. בחלק מהמקרים טיפולים אלה תורמים משמעותית לאיכות החיים והמחיר של תופעות הלוואי קטן מההצלחה,  ובחלק מהמקרים לא, ואף מגבירים את העומס. למעשה נשים רבות למשל מגלות שהרקע לאי הפריון שלהן הוא אנדומטריוזיס בעקבות התפרצות של תסמינים בעקבות טיפולי פריון.

עוד חשוב לדעת כי הטיפולים הניתוחיים גם הם יכולים לשפר משמעותית את איכות החיים ואף להיות ממש מצילי חיים עבור המתמודדות, אך הם לא תמיד יספקו מענה ארוך טווח, שכן לפי הסטטיסטיקות כשנה לאחר מכן עלולה להיות הישנות של תסמינים ולכן לרוב משלבים את הניתוחים עם דיכוי הורמונלי.

טיפולים נוספים – כדאי לדעת שיש מרפאות בהן אפשר גם לקבל תמיכה פסיכולוגית, טיפולים בדיקור סיני, וישנם רופאים שמפנים לטיפולים נוספים מחוץ למרפאה כגון צמחי מרפא, פיזיותרפיית רצפת אגן, עיסוי בטני בשיטת ארויגו ויוגה נשית. אני מאושרת לראות איך עם השנים מתרחבת המגמה של הנגשת יריעה טיפולית רחבה יותר לנשים שמתמודדות עם אנדומטריוזיס.

מה חסר בתמונה, וקריטי בעיני לטיפול באנדומטריוזיס?

טיפול עצמי בר קיימא, יומיומי!

בשנת 2012 גיליתי את הסוד הכמוס השמור ביותר של התרבות שלנו – סוד הריפוי הטבעי. שהגוף שלי יכול לרפא את עצמו אם אתן לו את התנאים הנכונים. שאני יכולה לטפל בעצמי! שאשה עם אנדומטריוזיס שסבלה שנים רבות, יכולה להסתובב בעולם בהרגשת בריאות מלאה. אי אפשר להבטיח את זה לכל מתמודדת שתעשה שינויים ודיוקים בחייה אבל אפשר בהחלט לומר שעד שלא תנסי לא תדעי כמה רחוק את יכולה להגיע – וראיתי כבר נשים שהגיעו רחוק מאד! ואני אחת מהן. האתר הזה מוקדש להפצת הסוד. הננגשת שפע של ידע וכלים לטיפול עצמי יומיומי, ליצירת תשתית מתחזקת, בת קיימא, להנעת וקידום תהליכי הריפוי המולדים שבך, גוף ונפש. אני מציעה לך לעיין היטב בחומרים הרבים באתר ולבחור לך את אלו שהכי מתאימים לך. יכולה למשל להתחיל כאן.  

הדברים הכי חשובים שתכניסי לחייך כחלק מאסטרטגיית הטיפול שלך:

אם לבחור בפינצטה את הדברים הכי חשובים שכדאי שתכניסי לחייך כחלק מאסטרטגיית הטיפול שלך הם:

תזונה תומכת ריפוי – זה בייסיק בלתי מעורער, כולל תיסוף של תוספים לפי הצורך. תזונה נקייה, אנטי דלקתית, מאזנת הורמונלית, תומכת כבד, בלוטת התריס והמעיים, שמכילה הרבה מאד ירקות ופירות, קטניות, אגוזים למיניהם ושקדים, ודגנים טובים (בעדיפות לדגנים לא גלוטניים). ללא מוצרים מעובדים, בלי סוכרים ועמילנים מיותרים, בלי קפה וקפאין, אלכוהול. כל אסכולה תזונתית שמקדמת ריפוי התחלה טובה. ברור שאת התזונה כדאי לדייק ולהתאים באופן אישי, זה אפילו חובה בעיני, ואצלי בפרוטוקול דייקתי אותה מאד לפי כל מה שגיליתי שמשפיע על אנדומטריוזיס. מוזמנת להאזין כאן להרצאה המקיפה שלי בנושא, ואף להרשם לקורס הראשון והמעמיק ביותר לתזונה תומכת ריפוי לאנדומטריוזיס.

הגברת התנועתיות הזרימה באיזור האגן – התנועתיות באגן היא קריטית כי אנדומטריוזיס מתאפיינת בתקיעות אגנית רב מערכתית, זה נושא שפחות מדובר לצערי ברפואה שלנו ויותר ברפואות ותיקות יותר. טבעתי מונח שאני קוראת לו "התנהלות אגן בריאה" שמדבר על כל מיני אלמנטים יומיומיים שאפשר להכניס לחיים שיפנקו את האגן. הליכה מנענעת יומיומית, ישיבה תנועתית, עיסויי בטן מיוחדים, ועוד ועוד. שיפור התנועתיות יכול להשפיע עמוקות על תסמיני הוסת, ובריאות המעיים. מוזמנת להאזין כאן להרצאה שלי על "התנהלות אגן בריאה".

עבודה רגשית מעמיקה – כי אני מאמינה שמחלות הן תמרורים שבאים להצביע לנו על עניינים שלא יכולנו מי יודע מה לעבד ולעכל בביוגרפיה שלנו ושעם השנים נקברו במקומות מסתור. אני מאמינה שהגוף בא להצביע לנו שהגיע הזמן לנקות את האבק ולפתוח חלונות. כמו שאומרים – נפש בריאה בגוף בריא, אז גם דרך השלילה נכונה – נפש פצועה בגוף פצוע. אני רואה כמעט בכל המקרים שאני מלווה קשר ברור ומרתק בין הכרונולוגיה של הופעת התסמינים לבין קשר לביוגרפיה. לא תמיד אבל לרוב. אני מאמינה שצפונים אוצרות רבים מתחת לתסמינים וששווה לעבוד איתם ולגלות שהקשר הזה הוא דו צדדי. שדרך הגוף אפשר להשפיע על הנפש ודרך הנפש אפשר להשפיע על הגוף. מוזמנת להאזין כאן להרצאה שלי על "המוקדים שמפה אל הנפש", ולקרוא את אסופת המאמרים שלי בנושא.

לסיכום – מה לעשות עכשיו?

  • קודם כל תנשמי רגע. כדי שתכנסי למסע חייך מתוך חיבור לכח פנימי שמאמין שישנה דרך עבורך, ושאת עומדת לגלות אותה, צעד אחר צעד.
  • לכי לאבחון ולמדי מה מצבך ומה מציעים לך, תשאלי שאלות והרבה! הכיני אותן מראש. ראי כאן הצעה מעניינת ודיי מקיפה להכנה לפני הגעה לרופא לאבחון שכתבה אנה אמיר.
  • אם קיבלת אבחון שמציע לך ניתוח או טיפולי פריון- לכי לחוות דעת שניה, הרבה פעמים תהיינה דעות סותרות בין מנתחים/מומחי פריון וזה יכול לרמז לך על חומרת מצבך. בכל מקרה שאלי כמה זמן יש לך כדי להכין את גופך לפני ניתוח/התחלת טיפולים. במקרים רבים אחרי חודשים בודדים של טיפול עצמי מתמסר המצב משתפר מאד והניתוח/הטיפולים יכולים להיות מבוטלים. אם בכל זאת הגעת לניתוח, מציעה לך לעיין כאן במסמך ההכנה שלי לקראת ניתוח.
  • התחילי ללמוד – האחריות לבריאותך נמצאת אך ורק בידייך, קראי את מה שהאתר שלי מציע לך, התחילי עם עמוד היציאה לדרך והמשיכי  לשאר המאמרים לפי סקרנותך, או לאוניברסיטה הפתוחה שלי לריפוי.  למדי גם את מה שרפואות וגישות אחרות מציעות לך, הכירי מה אפשרויות הריפוי הרבות שעומדות בפנייך. ידע הוא כח בידייך.
  • תכנני אסטרטגיה טיפולית – אחרי כל זה החליטי כיצד את תופרת את מה שמרגיש לך הכי נכון לכדי אסטרטגיית טיפול, שאת המנהלת שלה. היעזרי ביועצים ויועצות כדי לתכנן את צעדייך – רופאים מומחיים, נשות ואנשי מרפא מתחומים אחרים למיטב הרגשתך, כולם יועצייך!  

תצליחי!

אהבת? שתפי!

דילוג לתוכן