אנדומטריוזיס ומעי רגיש/ז – סיפור אהבה פתלתל

הנה משהו שרופאים ורופאות לאנדומטריוזיס משום מה לא מדברים עליו ובטח לא מתייחסים אליו בגישה הטיפולית לאנדומטריוזיס:

כמעט לכל אשה עם אנדומטריוזיס יש או היה גם מעי רגיז/ש , השפעה כזו או אחרת של המזון על הסימפטומים, ונפיחות. 

ישנו רופא אחד ומיוחד לאנדומטריוזיס שאני בקשר מקצועי הדוק איתו, ומהרגע שהצבעתי לו על הקשר הוא פתאום שם לב לזה שבאמת כמעט כל אשה שהוא רואה יש לה גם ענייני בטן. 

אז מה קורה לנו שם בבטן ואיך אנחנו יכולות להשפיע על המצב?

קודם כל, נתחיל מזה שאין על כך הרבה מדע. אבל מי שמכירה אותי יודעת שאני כבר מייצרת את הנתונים שאני צריכה ומחפשת וחוקרת, ומה שאני מעריכה שמתרחש הוא קרוב לזה:

ישנו קשר הדוק בין פגיעה בפלורת המעי/פלורת מעי לא מאוזנת לבין ביטוי של אנדומטריוזיס. הרבה פעמים הרבה לפני שהופיעו הסימפטומים הראשונים של אנדומטריוזיס, הופיעו כבר סימנים במערכת העיכול. מה הביצה ומה התרנגולת? אני עוד לא יודעת לומר. אבל החוליה המקשרת היא: 

מעי דליף!

עוד תופעה שרוב הרופאים לא שמעו עליה, חלקם אפילו מתנגדים נחרצות לקיומה, אבל עם זאת עליה יש קצת יותר מדע. מעי דליף הוא מעי אשר ריריתו הפנימית פגועה ומאפשרת מעבר של מולקולות גדולות ולא מעוכלות לחדור לזרם הדם. הגוף שלנו המורכב והמתוחכם יודע שלדם נכנסות מהמעי רק מולקולות קטנות, אבני בניין של חומרים גדולים שעברו פירוק שעכשיו יכולות להכנס אל התאים ולתמוך בתהליכים החשובים שקורים בהם. כשנכנסת מולקולה גדולה היא פוגשת את רכיבי מערכת החיסון, הם לומדים אותה היטב ואחר כך כששוב יפגשו במולקולה הדומה לה מבחינה מבנית הם יזעיקו ביעילות רבה את כל החבורה ותהיה תגובה חיסונית. הדבר נכון בעיקר עם מולקולות חלבון. 

הדבר המעניין שגילינו שקורה לא מעט הוא – שבמקרים רבים יש דמיון מבני רב בין מולקולות החלבון שבאוכל לבין מולקולות החלבון שנמצאות על תאי הגוף שלנו. וכאן מתחילה הבעיה…

אם הגוף זיהה מולקולת חלבון מהמזון כגורם עוין שיש לתקוף אותו, והמולקולה הזו דומה למשהו שגם הגוף שלנו מייצר…. קיבלנו גול עצמי! הגוף עלול להתחיל לתקוף את רקמות הגוף בשל העיוות הלא מתוכנן הזה שהתחיל בחור במסננת.

עד כאן יש? 

מה יכול לגרום למעי דליף? 

כנראה שגם כאן, כמו ברוב תחומי הבריאות, רב הנסתר על הנודע, אבל בודאות אנחנו יודעים לומר שהרכב לא תקין של פלורת המעי (המיקרואורגניזמים שחיים לנו בבטן ) עלול לגרום למעי דליף, כמו גם מתחים קיצוניים ותרופות.

מה גורם לפגיעה בהרכב התקין של פלורת המעי? הופה, כאן כבר יש אוקינוס של מדע: תזונה, מתחים, רגשות, תרופות, הורמונים (גם אלו הטבעיים בגופנו וגם אלו הבאים בתרופות), חומרים משמרים, ועוד… וזה כבר מעודד כי מתוך כל הדברים שכתבתי עד כה בפוסט – על החלק הזה יש לנו אחלה השפעה.

אז מה שאני סבורה שקורה, ויש על כך רמזים מהמדע, הוא שיש בקרב נשים כמותנו פגיעה במעי, שכנראה נובעת מפגיעה קודמת בפלורת המעי (בשל אחת או יותר מהסיבות שמניתי), ותורמת לפאתוגנזה (התפתחות המחלה) של האנדומטריוזיס. אני לא אומרת שפגיעה במעי = אנדומטריוזיס עתידית, אלא אומרת שיש לכך תרומה, ואני לא יודעת מה המסלול שבה זה קורה. אנחנו כן יודעות שיש בהחלט הבדל בפלורת הנרתיק ורחם (ולכן כנראה שגם בפלורת המעי) בין נשים בריאות לבין נשים עם אנדומטריוזיס כך שזה מחזק את ההשערה.

אני עוד יודעת לומר, די בביטחון, הן מנסיוני האישי והן המקצועי – שמעי דליף, ומעי רגיש/ז הם ברי-ריפוי, ושלרוב לצד השיפור בתסמיני המעי יש שיפור בתסמיני הוסת והאנדומטריוזיס. יכול להיות שזה נסיבתי ושאותם דברים שהשפיעו על המעי השפיעו גם על הדלקתיות ועל יכולת הריפוי של האנדו', ויכול להיות שיש גם השפעה ישירה של בריאות המעי על הבריאות הנשית. אני לא יכולה לומר זאת בודאות כי על זה אין בכלל מדע, ואצלי במאגר הנתונים למרות שכבר תמכתי בכל כך הרבה נשים וראיתי כל כך הרבה ניסים ונפלאות – מעולם לא ניהלתי תהליך ריפוי כמחקר מדעי, אין לי בכך עניין, ענייננו הוא ריפוי 🙂 

אז מה אפשר לעשות אם את חושדת שיש לך מעי רגיש/רגיז/דליף?

לפני שאני שוטחת פה רשימת טיפים אני מזכירה שתזונה כדאי מאד שתותווה באופן מותאם אישית ובליווי על ידי מישהי/ו שמבין/ה בתזונה פונקציונלית ובעיקר בעיקר בתזונה שמתאימה לאנדומטריוזיס:

  1. להקפיד על תזונה תומכת ריפוי שידוע שגם מחזקת את חיידקי המעי "הטובים"- עשירה ככל האפשר בירקות ופירות, דלה בפחמימות, ללא בשר וחלב
  2. לנשום לבטן לפחות 3 פעמים ביום למשך 8 דקות – ואם אפשר אז לתרגל כמה שיותר על מנת שהנשימה תחזור להיות נשימה סרעפתית עמוקה – שמעסה בעדינות את כל איברי הבטן, מעשירה את כל הרקמות בחמצן ותומכת בריפוי
  3. לאכול מזון כבוש ביתי
  4. לעסות את הבטן (ארויגו עוד לא כתבתי בפוסט הזה :)), עיסוי בטן משפר בצורה מופלאה הן את הבריאות הנשית והן את בריאות המעי (גם עיסוי פריסטייל מסביב לפופיק עם כיוון השעון יכול להיות לא רע, ולא רק עיסוי עם שם ומוניטין כמו "ארויגו")
  5. אם העיכול של ירקות ופירות טריים מאתגר מדי, אפשר להתחיל עם מבושלים ומאודים ובהדרגה להוסיף טריים
  6. להפחית מתחים בכל דרך אפשרית (כן, הגיע הזמן שתחליפי עבודה :))
  7. לעשות עבודת נפש עמוקה עם המעיים, להבין מה רוחש שם, מה קשה לנו לעכל, או לסלק החוצה מהחיים, או להכניס פנימה לחיינו, מה יושב שם?

אם תצליחי לעשות את כל אלו, יש סיכוי סביר שהבטן תגיד לך תודה.

מה לגבי פרוביוטיקה? 

בניגוד לדעה הרווחת, אני ממש מתנגדת נחרצות לנטילת פרוביוטיקה על בסיס קבוע, למעט מקרים קיצוניים. פרוביוטיקה יכולה להזיק יותר מאשר להועיל אם ניטלת שלא כראוי. הפרוביוטיקה הטבעית עדיפה פי מאות מונים – מזון כבוש! מכל מיני סוגים (ורצוי עם כמות מזערית של מלח). (הציצי בעמוד המתכונים לקבלת השראה).

ועוד לא דיברנו על כל הדברים האלה שאנחנו הנשים הרגישות מחזיקות בבטן…

זה יחכה לכתבה הבאה.

באהבה

חני

אהבת? שתפי!

דילוג לתוכן