אנדומטריוזיס ושיפור הפריון

כשליש מהנשים המאובחנות עם אנדומטריוזיס מתמודדות עם בעיות פריון (ומהכיוון השני – כמחצית מהנשים שמגיעות למרפאות פריון מאובחנות עם אנדומטריוזיס). הרפואה המערבית בדרך כלל מתווה לנשים כאלו טיפולי פוריות כקו טיפולי ראשון, אשר מחמירים את המחלה וכופים על הגוף הריון כאשר הגוף לא בהכרח מוכן אליו.


אני באופן אישי פגשתי מקרוב את הגישה הזו, אבל העקשנות הפרדית שלי והסיפור המשפחתי שלנו עזרו לי לקבל החלטה אמיצה ללכת בכיוון אחר – שהיה אז עלום ולא נודע עבורי – ולחקור ולמצוא מזור שלא מערב מניפולציה הורמונלית. מצאתי הרבה מידע וכלים, מודרניים ועתיקים, שעזרו לי מאד ולימדו אותי את השיעור הראשון והכי חשוב בתהליכי ריפוי טבעי. כיום אחרי שש שנים של העמקה ומחקר אני מרגישה שיש כל כך הרבה ידע וכלים פרקטיים לישום עצמי, שזה ממש פשע לא לחלוק אותם עם כל מי שצריכה. אז אני רוצה לחלוק איתכן על קצה המזלג את עיקרי הדברים (כי באמת, זו תורה גדולה, ואני מקדישה לה מפגש שלם של 5 שעות בסדנה שלי, אבל יש בה אלמנטים פשוטים וחשובים שאפשר ורצוי להכניס לחיים).

אבל קודם הצצה לעיקרי הגורמים שככל הנראה מעורבים בבעיות הפריון אצל נשים עם אנדומטריוזיס:


  1. זרימת דם ונוזלים לקויה – הסיבה מספר אחת, שרופאים לא מדברים עליה, גם לא בכנסים, לכל מיני סיבוכים הקשורים לאנדומטריוזיס. היא סיבת השורש לסיבות משנה רבות. נמצא שיש ממש בעיה של זרימת דם אל האגן, שנובעת מכל מיני סיבות, חלקן ידועות וחלקן לא. בעייית זרימה קרי = אין הזנה טובה של האיברים, אין סילוק טוב של פסולת ודם ישן, אין זרימה טובה של הורמונים מאיברי המקור לאיברי המטרה, אין זרימה טובה של רכיבי מערכת החיסון אל האגן, ועוד.
  1. בעיות מבניות/מכאניות – (המערבות בחובן גם בעיית זרימת נוזלים), הידבקויות, אסימטריה מבנית, אדנומיוזיס, ועוד (חלקן כנראה תורמות להיווצרות האנדומטריוזיס, וחלקן הן תולדה של האנדומטריוזיס).
  1. הפרעה הורמונלית – ייצור עודף של הורמונים, לעיתים מכמה סוגים, וכן נוכחות מוקדים מחוץ לרחם העלולים להפריש הורמונים שלא בתזמון עם הרחם וע"י כך להפריע במי מהשלבים של הבשלת ביצית, הפריה או ההשתרשות ברחם.
  1. הפרעות אחרות – דלקתיות סוערת באגן, רירית רחם לא תקינה (קשורה מאד לסעיף 1), ביציות לא איכותיות (קשור קשר הדוק לסעיף 1), דלקתיות בשחלות ונטיה לפוליציסטיות (קשור בין השאר גם לסעיף 1 אך גם ל סעיף 3 ועוד גורמי שורש), ועוד.
  1. מתחים – ערימות המתחים שנשים עם אנדומטריוזיס נמצאות בהן הן גם ככה עצומות, שלא לדבר על ניסיונות להרות, לספור ימים, למדוד חום, ללכת לאינספור בדיקות, לפתח סלידה מיחסי מין ויחד איתם רגשות אשם כבדים ועוד… לא חסר. כל אשה באשר היא שתהיה שרויה במתחים תתקשה להרות. סוג של כלל יסוד שכזה.

הצעדים החשובים שכדאי לך לנסות:

אני מצאתי שנקיטה בצעדים הבאים, שהם ממש פשוטים ולא בעלי מחיר כבד כמו החלופה המוצעת כצעד ראשון על ידי רוב הרופאים, עשויה לשפר משמעותית את הפריון, בין אם מדובר על כניסה להריון באופן ספונטני, ובין אם מדובר בשיפור הסיכויים לקליטה בטיפולי פוריות (אני כן חושבת שיש נשים שעבורן טיפולי פוריות מתאימים, אבל לעולם לא כצעד ראשון, אלא לאחר שנעשתה עבודה לחיזוק כל מערכות הגוף והנפש). (לחדות העין שביניכן: כל מה שעומד להיכתב הוא גם חלק בלתי נפרד מתהליך הריפוי ללא שימת דגש ישיר לשיפור הפריון – שיפור הפריון הוא "תופעת לוואי" בתהליך הריפוי הטבעי של אנדומטריוזיס ברוב המקרים):

  • שינוי תזונתי – כן, גם לענייננו תזונה היא בסיס קריטי, תזונה התומכת בתהליכי ריפוי היא הדלק לכל מערכות הגוף, וקריטית לחיזוק הכבד ושיפור המטאבוליזם ההורמונלי. מה שנשים אוהבות לקרוא לו "תזונת אנדו" (תסלחו לי, אני לא אוהבת את הכינוי הזה מי יודע מה, כי שמעו נא סוד: "תזונת אנדו" מתאימה גם לחולי סרטן, סכרת, לחץ דם, דלקת פרקים, ועוד בהתאמות קלות. מדובר בתזונה תומכת ריפוי, שמאפשרת לגוף לעשות את מה שהוא יודע לעשות). על תזונה שכזו נכתב רבות בקבוצתנו העליזה, ויש לגביה מידע רב גם באתרים המומלצים בקבוצתנו.
  • התנהלות אגן בריאה – שם כללי שהמצאתי לתחום שריכזתי לתוכו ערימות של גורמים התומכים בבריאות האגן. על קצה המזלג: כל מה שמעודד זרימה תקינה וטובה של דם, לימפה וצ'י אל ומהאגן ואיבריו. כולל שחרור של תקיעות רגשית. העיקרים על קצה המזלג:
    ארויגו – (או כמו שאני אוהבת לקרוא לזה: "חתונה קתולית עם ארויגו"), עיסוי עצמי בכל יום שמותר בחודש, בשילוב עם טיפול מקצועי עמוק לפי הצורך (גם על ארויגו כתבנו בלי סוף פה בקבוצה, לחדשות – אנא חפשו פרטים נוספים בחלון החיפוש של הקבוצה)
  • מניעת יושבנות – לא לשבת הרבה, ואם כבר אז על כדור פיזיו או כרית פיתה (גם על זה כתבנו הרבה). לעשות הפסקה לאחר שעת ישיבה להתנוענעות ושחרור האגן
  • אימוץ הליכה מנענעת אגן (לענטז בשפה חופשית)
  • פעילות גופנית יומיומית התומכת באגן (הליכות נינוחות, צ'י קונג, יוגה נשית, ועוד)
  • ועוד…
  • שמירה על איכות ותזמון השינה – חשוב ביותר לאיזון הורמונלי ותהליכי ריפוי. שינה מוקדמת, קימה מוקדמת, המנעות מפעולות טרם השינה שמפריעות לתהליכים ההורמונליים של כניסה לשינה (פעילות גופנית, אכילת לילה, צפייה במסכים ותאורה חזקה, ועוד)
  • עבודת נפש עמוקה עם הגוף – לצלול ללא פחד לתוך האגן ואיבריו, להשתמש בכל טכניקה שמדברת אל ליבכן על מנת לפצח את הקודים הנפשיים העמוקים שהגוף מאותת. "פיצוחי נפש" מביאים את קפיצות הדרך הגדולות ביותר בתהליכי ריפוי ומביאים לשחרור של תקיעות רגשית ונפשית עמוקה שטבועה בנו, בעיקר כדאי לענייננו להתמקד בתקיעות באגן.
  • מניעת חשיפה לחומרים המתנהגים כהורמונים סביבתיים ורעלים – תחום שאנשים לא מודעים אליו, ואשר חשוב לצמצמם אותו בחיינו על מנת להפחית את השיבושים ההורמונליים החיצוניים שנגרמים לנו מחשיפה לחומרים כימיים המתנהגים כהורמונים (קוסמטיקה, חומרי ניקוי, חומרי בישום, חומרי הדברה, ועוד)

לסיכום 

איש לא יכול להבטיח לאף אחד כלום בכל הקשור לריפוי, ובטח שלא בפריון, אבל אין ספק שנקיטת צעדים מהותיים בשיפור הבריאות היא צעד מבורך שנושא פירות רבים, גם בתחום הפריון, וגם כפיתרון אינטגרטיבי. כאן בקבוצה התפרסמו כמה וכמה סיפורים אישיים בתחום הפיריון, גם שלי. חפשו אותם. בשנותי כמטפלת ומלוות נשים עם אנדומטריוזיס בתהליכי ריפוי טבעיים ועצמים אני רואה ה-מ-ו-ן הריונות ספונטניים, והצלחות של IVF בעקבות שינוי אורח החיים. אפילו נשים שלא חשבו שיכולות להרות כי כך אמרו להן ולא נזהרו ואופס – הרו לאחר מספר חודשים של הפרוטוקול. 

אפשר לפנות אליי בשמחה לתהליך ריפוי מותאם אישית, בליווי, ולהצטרף לקהילת המבריאות מאנדומטריוזיס שלי כחלק מהתמיכה שכל אחת מאיתנו צריכה במסע הריפוי:

Hani.briah@gmail.com

052-6758037

באהבה

חני איזנשטט כרמי

אהבת? שתפי!

דילוג לתוכן