האשה והלבנה – לטפח את הוסת

מה עשו אימות אימותינו פעם פעם בזמן הוסת בלי תחבושות הגייניות/ טמפונים/ מונקאפ? 

חשבתן על זה? 

בראש חודש ניסן, חודש ההתחדשות, כתבתי כמה מילים על התחדשות שאני רוצה להביא גם כאן באתר. 

כמה מילים על מולד הלבנה, ואולי גם – מולד הרחם? מולד הנשיות?

בימים עברו עם מולד הלבנה נשים היו פורשות מבעליהן או ממקומן הרגיל ומתכנסות יחד, לדמם את דם ההתחדשות. הנשים האלה כבר ידעו את מה שעלינו הנשים המודרניות עוד יש לגלות. 

דם הוסת היה מופרש בצורה לא מאד שונה משאר ההפרשות, הן ידעו לווסת את הפרשתו ויחסו לו ולימי ההתחדשות האלה סגולות גבוהות. 

שבועיים לאחר מכן, הלבנה במילואה, מושכת אליה מים קדושים אל פני כדור הארץ, ומעודדת ביוץ. לא רק אצלנו. 

מסקרן שכמעט כל חגי ישראל נחגגים עם הלבנה המלאה. תמיד חשבתי שבגלל האור הרב, אבל מי יודעת, אולי גם בגלל שמחת המפגש המתחדש בין אשה לאישהּ וההזדמנות להתמלאות גם בעוד רבדים.

עבורנו, נשים המתמודדות עם אנדומטריוזיס ימי ההתחדשות האלה יכולים להיות נקודות קריטיות בימי החודש. חלקנו הגדול תדענה לא לתכנן שום דבר חשוב בימים האלה. ההתחדשות אצלנו לעיתים גובה מחיר גבוה…

ורחקנו מאד מאד מהחיבור הזה לעוצמותינו, להתחדשותנו, לכל העומק והגובה שיש בנו הנשים. כי לפעמים ממש אי אפשר מעבר לצליחת הזמן הזה של כאן ועכשיו. 

בכל פעם שהוסת שלי מסונכרנת עם הלבנה אני מתרגשת. ומאז שלמדתי שאפשר לוסת את הפרשת דם הוסת אני בכלל מתרגשת מההזדמנות המתחדשת הזו בכל חודש לנסות שוב, לראות מה קורה. לראות איך ארגיש החודש. 

ריקון יעיל של דם הוסת הוא אפשרי והוא קריטי ביותר לבריאותנו. לכל אשה ובמיוחד נשים עם אנדומטריוזיס. נשים מספרות לי על שיפור משמעותי בכאבי הוסת, על קיצור ימי הוסת, על היעלמות קרישי דם ועוד. מאד שחזרה לי הוסת אחרי הלידה האחרונה אני מיישמת בהתרגשות את מה שלמדתי וגם אם עוד לא הגעתי למטרה המיוחלת, אני בליבי מרגישה מתחדשת, מחוברת לעצמי וללבנה, לטבע שלי ולאמא אדמה.

אם לחזור לשאלה שהתחלתי איתה  – אז מה עשו פעם? איך בדיוק נשים הסתדרו פעם עם הוסת? זו שאלה שהציקה לי מאז הוסת הראשונה שלי. לקח לי 25 שנה בערך לגלות את התשובה שכה ייחלתי לגלות ולא היה לי את מי לשאול , והאמת שאני עדיין מרגישה שחסרים לי עוד חלקים רבים בתמונה, אבל לפחות את החלקים החשובים כבר גיליתי.

אז מסתבר שמבחינה פיזיולוגית, בדומה מאד (אך בשונה) לריקון המעיים והשלפוחית, גם לרחם אפשר לעזור להתרוקן בצורה מודעת. וכנראה שיש יותר מדרך אחת לעשות זאת. מירב שרמן למשל, קולגה וחברה יקרה, עשתה מזה תורה שלמה ("שיטת שרמן"). 

זה מה שאני מנחה את המטופלות שלי לעשות בזמן הוסת:

(חשוב לי להדגיש – ההנחיות הבאות הן לא "שיטת שרמן" אלא הנחיות שקיבלתי אני במעגלי נשים לאורך השנים, שניסיתי בעצמי ואני מעבירה הלאה. שיטת שרמן היא גישה גדולה ומפורטת הרבה יותר):

חשוב לא להשתמש בטמפונים או גביעונית על מנת ליישם את התרגול, ותכלס אני מתנגדת לשימוש באביזרים הללו שעוצרים ואוצרים את דם הוסת ולא נותנים לו לצאת כשהוא רוצה.

כשאת מרגישה את הדם מגיע, החזיקי בעדינות את שרירי בסיס האגן (קצת כמו שמתאפקת לעשות פיפי) ולכי לשירותים. 

שבי על האסלה בתנוחת כריעה גבוהה (גב זקוף על קצות האצבעות) או ברגליים מוגבהות על שרפרף, נשמי בנחת, התרכזי, והרפי את השרירים ותני לדם להתרוקן.  ממליצה להוסיף נשיפה בשפתיים קפוצות כדי להעצים את ההשפעה.

חשוב מאד לא ללחוץ! רק להרפות. כמו כשעושה פיפי. (תכלס גם בטח יצא פיפי). 

השארי כך לדקות בודדות.

עשי זאת בכל פעם שאת מרגישה את הדם מגיע או פעם בשעה אם הדימום כבד, או אם את לא מרגישה את הדם מגיע.

אם את בכאב רב ולא יכולה להגיע לשירותים – החזיקי קערה ונייר טואלט ליד המיטה ורוקני לקערה, או פשוט רוקני לתוך התחבושת שגם ככה נמצאת בתחתונים.

יכולה להיות לריקון נכון של דם הוסת השפעה מיידית על כאב הוסת, וכמובן השפעה ארוכת טווח. מאז שהמטופלות שלי התחילו ליישם בהנחייתי ריקון רחם אני שומעת על הקלה משמעותית בכאב (לפעמים ממש כשמתחיל התקף), על קיצור משמעותי של משך הדימום, ועל שיפור הדימום (צבע, קרישי דם ועוד).

זה בשילוב עם עיסוי בטן בימים שמחוץ לוסת יבטיחו התייחסות הולמת ומפנקת לרחם והשחלות! 

מה קורה כאן בעצם?

כפי שאני מבינה את זה, כ-ל אלמנט של שיפור זרימות אל איברי האגן ומהם, ייטיב עם תסמיני האנדומטריוזיס!

אנדומטריוזיס היא מחלה של תקיעות של כל מה שיודע להתקע! דם, נוזלי לימפה, נוירוטרנסמיטורים, צ'י, רגשות. חגיגה עצובה של תקיעות.

לכן כשאני מלמדת נשים איך לטפל בעצמן, עניין התנועתיות ושיפור הזרימות נכנס בגדול, יותר נכון בענק עם מטפחת מצלצלת, בכל מיני אלמנטים ובכל מיני דרכים לאורך היום ולאורך החודש. 

ריקון נכון של דם הוסת מעודד בדיוק את זה. גם מעודד ריקון של תוך הרחם, וגם משפר את הזרימות אל רקמות הרחם ומהן.

איך אפשר ללמוד יותר לעומק על הנושא?

האזיני להרצאה שלי על התנהלות אגן בריאה בעמוד האוניברסיטה להבנה רחבה יותר של מה שכתבתי כאן. בקרוב גם אשיק קורס דיגיטלי נרחב בנושא שיועלה ב"ה לעמוד האוניברסיטה כאן באתר.

כמו כן אני ממליצה בחום לעקוב אחר הפעילות של מירב וללכת ללמוד ממנה לא רק את הטריק הפשוט שציינתי למעלה, אלא את התורה כולה – מהי רחם, איך היא עובדת, מה מציק לה, איך להתנהל נכון בזמן הוסת, אילו עוד טריקים יש כדי להקל על הכאב ועוד. (מירב תפיק לי קישור לשיווק עמיתים לקורס הדיגיטלי שלה שאוכל להטמיע כאן)

וממליצה פשוט לנסות.

ספרי לי איך הצלחת

באהבה

חני

אהבת? שתפי!

דילוג לתוכן