כאבי גב תחתון ואנדומטריוזיס

לכל אשה עם אנדומטריוזיס יש כאבי גב תחתון – אני נזהרת בדרך כלל לא להכליל! עם זאת, זו תופעה כל כך גורפת, עוד לא נתקלתי באשה שמתמודדת עם אנדומטריוזיס שאין לה כאבים בגב תחתון! אם יש כזו בקהל – אנא קבלי את הנצלותי על ההכללה. אני רואה בקליניקה אך ורק נשים עם אנדומטריוזיס כך שקל לי להתרשם. גם אני עצמי סובלת מכאבי גב תחתון, ולמרות שאני כבר לא סובלת מהאנדומטריוזיס שלי, הגב שלי בהחלט מראה לי סימנים בתקופות שהולכות וחוזרות ובשנה שעברה (2020) החלטתי להעמיק את ההבנה שלי בעניין – וגיליתי אוצרות!

לאחרונה כתבתי את הפוסט על עקמת ואנדומטריוזיס – מי שלא קראה אנא חפשי אותו. אז בהמשך אליו הנה עוד כמה גילויים מעניינים שגיליתי במסגרת המעבר שלי להתייחסות לחלק האחורי של גופנו:

מפה של הגוף בעמוד השדרה – כמו באיזורים רבים אחרים בגוף, בהם יש לנו מפות שלמות של הגוף על פני האיברים (כפות הידיים, כפות הרגליים, האוזן, המעיים, הפנים, אפילו השיניים) אז גם בעמוד השדרה יש לנו מפה של איברי הגוף השונים! חשדתי בכך ולכן חיפשתי מפות של עמוד השדרה שמשמשות כירופרקטורים ואוסתיאופטים. ואאוריקה!!! רוצות לנחש באיזה חלק של עמוד השדרה יש ייצוג של מערכת הרבייה? …. יאפ! בגב התחתון! אבל מה זה בדיוק אומר? ממשיכה לחקור.

תפקוד מערכת הרבייה ודחיסות בגב התחתון – כחלק מהחפירות שלי פתחתי את הנושא בקבוצת המכשפות שלי, קבוצת נשים מטפלות מתחומים שונים, כולנו חפרניות וחקרניות וכל אחת מביאה למעגל הריפוי שלנו מעולמה וגילוייה. כך השגתי את המפות הנ"ל וכך גם קיבלתי מאחת המופלאות האלה כמה סרטונים של דר' ג'ון ברגמן המופלא, שכולנו דיי מעריצות בשל הרמב"מיסטיות שלו ושעד לאותו יום חשבתי שהוא רופא משפחה שמתמחה ברפואה פונקציונלית, וגיליתי שהבנתי לגמרי לא נכון – הוא בכלל כירופרקט! הוא הקדיש כמה הרצאות קצרות לאנדומטריוזיס וכיצד הוא מטפל באנדומטריוזיס בקליניקה שלו!

כירופרקט שמטפל באנדומטריוזיס!

זו היתה הפעם הראשונה ששמעתי על הכיוון הטיפולי הזה! ומה שהוא הסביר הפליא והדהים אותי, והסתדר עם מה שאינטואיטיבית חשדתי בו ושאני מדברת עליו כמה שנים וקוראת לו סטגנציה של מערכת העצבים, מבלי לדעת באמת מה בדיוק מתחולל בגוף בפועל: אז מסתבר שכאשר יש לנו דחיסות בגב התחתון, תהא הסיבה אשר תהא, באמת יכול להיווצר מצב של פגיעה בעצבוב של חלקים במערכת הרביה! הוא תאר למשל שקשר אפשרי בין בעיות פריון ואנדומטריוזיס יכול לנבוע בדיוק מזה – דחיסות בגב התחתון שפוגעת בתפקוד העצבים שמעצבבים את סיסי החצוצרות! הסיסים האלה חשובים לקליטת הביצית מהשחלה לתוך החצוצרה וממנה לרחם. אם הסיסים לא פועלים הביצית לא תיקלט! הוא מתאר כיצד בכמה טיפולים פשוטים בגב התחתון הוא סייע למטופלות אנדומטריוזיס רבות שלו עם בעיות פריון להרות הריון ספונטני! זה העיף לי את המח!

כמובן שלא מצאתי על זה מדע… ולא בקיאות מצד הקונבנציה הטיפולית לאנדומטריוזיס (והוספתי לי לרשימת ה טודוז להעלות את הנושא בפני אחד המומחים לאנדו' החבירם שלי כדי להציע בחינה יסודית של המצב)

עיסוי לגב תחתון ואנדומטריוזיס – כמובן שהיעד הבא היה לתחקר את גלית בראלי, האמא והחלוצה הישראלית של העיסוי הרחמי, אהובת ליבי ורחמי, שמטפלת בי כבר כמעט עשור בכל פעם שאני צריכה, והיא עבורי האורים והתומים לבריאות נשית טבעית מסורתית. כשהעליתי בפניה את השאלה אם יש לדעתה קשר בין גב תחתון למערכת המין היא ענתה "בוודאי…." ובעצם חלקים נכבדים ממתודת העיסוי הרחמי עוסקים בהבנה של הקשר העמוק שבין בריאות הגב לבריאות מערכת המין. אני מודה שקטונתי מלהבין מספיק בכדי להסביר לכן כאן, אבל הספיק לי להבין שיש על זה ימבה ידע וחוכמה מסורתית! 

דחיסות רגשית בגב התחתון ואנדומטריוזיס – פה באמת הגילוי היה כל כך מרגש עבורי. בכל פעם מחדש כשאני פוגשת את עצמי בתוך איברים שונים ומשונים בגופי אני מתרגשת כאילו זו הפעם הראשונה. אני חושבת שכבר חלקתי את זה איתכן כאן אבל אחלוק שוב: לא מזמן קיבלתי טיפול אונליין מאנט גרין 

 המופלאה, אשת מרפא רב תחומית, בשיטת EFT. במהלך הסשן ישבתי על כדור הפיזיו המיתולוגי שלי תוך כדי שאנט ואני מתקשרות בזום, והגב התחתון שלי בער. לאורך כל הטיפול התגלגלתי על הכדור כדי להקל על התחושה בגב. כמובן שלאורך כל הסשן עסקנו באנדו' שלי, בנקודת זמן מאד ספיציפית שקשורה לגילוי האנדו' שלי, הטראומות שהוחזקו בגוף מאז, וכמובן איך לא – הגענו גם לטראומות קדומות קדומות שקשורות לילדות המוקדמת. ואז היה לנו פיצוח מטרף, ממש אאוריקה תראפויטית מרגשת (איך אני אוהבת כשזה קורה!) ובשבריר שניה(!) ממש כשנרגעתי מההתרגשות של פריצת הדרך, קלטתי פתאום ש…. אין לי שום כאב בגב! שום כלום! עכשיו זה לא שהכאב שלי פסיכוסומטי – יש לי סקוליוזיס, יש לי אישורים ותעודות שלגיטימי שיכאב לי הגב התחתון. והנה, זה מה ששוות התעודות האלה. פיצוח רגשי משמעותי ופוף אין כאב. הכאב חזר לאחר כמה ימים אבל זה לימד אותי שיעור עצום בחשיבות ההתייחסות גם לעמוד השדרה כאיבר שמחזיק רגשות!

אז מה הביצה ומה התרנגולת? האם האנדומטריוזיס מייצרת את הבעיות בגב? האם הבעיות שבגב תורמות להיווצרות האנדומטריוזיס? וואלה אין לי תשובה על זה. אבל אני גם לא בטוחה כמה זה משנה, כי להתרשמותי – אפשר לעזור גם לזה, וגם לזה, ולייצר הקלה סימפטומטית וריפוי.

אז מה את עושה עכשיו עם כל המידע הזה, או איך אפשר להקל לך על הגב?

  1. כל מה שחשוב לעשות כדי לתמוך בריפוי של אנדומטריוזיס (הממ הממ האוניברסיטה הפתוחה שלי לריפוי) – תמיכה במערכת המין, בריאות כללית, תנועה, עיסויי בטן ורחם, וכו' – חשובים כדי להקל על החלק של מערכת המין שמייצר את הכאב גם בגב
  2. מונעת יושבנות! עוברת מיושנות ליושבנעות! (המצאה שלי :)) יושבת על כדור, מניעה את האגן, הולכת הליכה מענטזת, עושה פעילות גופנית נינוחה ומניעה, כל תמיכה בשחרור התקיעות באגן תעזור גם ל הקלה בתקיעות בגב התחתון! מוזמנת לצפות בהרצאה שלי על התנהלות אגן בריאה בשידורי האוניברסיטה הפתוחה לריפוי (אני עובדת כבר כמה חודשים על קורס דיגיטלי להתנהלות אגן בריאה, חמסה טפו עם קצת מזל עד 2030 אסיים אותו…)
  3. צ'י קונג, טאי צ'י, או במילים אחרות – ריפוי בתנועה! עבורי צ'י קונג היה הפלא שסגר לי את הפינה של הכאבים הראומטיים (רואים שבשנים האחרונות אני פחות מתרגלת!!! הגב חזר לכאוב), ובכלל אני משוכנעת שעם צ'י קונג אפשר להביא שלום עולמי 🙂 אבל בעצם כל פעילות תראפויטית מניעה שיש בה שכל ומתודיקה לתמיכה בבריאות הגב והגוף יכולה להתאים כאן. (גם כאן – נשות ואנשי מקצוע – מוזמנים להגיב בתגובות!)
  4. שוקלת את האפשרות ללכת לטיפול אוסתיאופתי או כירופרקטי, רצוי אצל מישהי או מישהו מהמלצה ממקור ראשון – ומספרת לי איך זה עזר לך
  5. פוגשת את עצמך ברחם, מחפשת אוצרות מסיפור חייך שאת צריכה לגלות. מטפלות גופנפש – מוזמנות לכתוב כאן בתגובות הזמנות לטיפול, עם תיאור הניסיון שלכן באנדומטריוזיס!

אם יש לך כאבי גב תחתון ואימצת מי מההמלצות האלה, או המלצות אחרות שאת מכירה והן עזרו לך – ספרי לי

אהבת? שתפי!

דילוג לתוכן