נקודות חשובות להכנה לניתוח ולהתאוששות ממנו

(אם לא קיבלת את הקובץ הזה ישירות ממני כחלק מתהליך ליווי, אנא התייעצי עם מומחה/ית לריפוי טבעי לגבי התאמת תזונתך והתוספים המומלצים כאן למצבך הבריאותי. אימוץ המלצותי ללא ליווי ממני יהיה באחריותך המלאה. כמו כן כדאי לוודא שאת מודעת לנושא המפורט במאמר זה לגבי חשיבות חוות הדעת השניה לגבי ניתוחים)

בירורים והכנות עם המנתח:

 הכיני לך ברוגע רשימת שאלות מפורטת לפני פגישתך עם המנתח – מה ההליך המבוצע, מי המרדים, מתי נפגשים עם המרדים, מה תופעות הלוואי שיש לצפות להן, האם יש שימוש באנטיביוטיקה לאחר הניתוח, פרטים מדוקדקים של ההכנה לפני הניתוח הנדרשת ממך ועוד. לאחר הניתוח דרשי הנחיות מפורטות להתאוששות, כולל מספרי טלפון לשעת חירום. לברר מתי את באה לביקורת, לאילו סימנים יש לשים לב בבית, ממתי מותר להרים משקלים, לעשות פעילות גופנית, לקיים יחסי מין, וכו.

תזונה לפני הניתוח

  1. תזונה עשירה בנוגדי חימצון, ויטמינים ומינרלים: 
  • הרבה ירקות צבעוניים טריים (בטטה, דלעת, גזר, עגבניות בשלות, פלפל אדום) 
  • פירות טריים (מנגו, קיווי, פפאיה, תפוחים, פירות יער, פירות הדר – בשלים ומתוקים ועוד), בפרט כדאי אבוקדו לחיזוק ויטמין E אם יש בעונה.
  • עלים ירוקים בהירים (חסות, כרובים) וכהים (פטרוזיליה, כוסברה, תרד,  מנגולד קייל וכו'), 
  • נבטים ונבטוטים, עשבי תבלין (אורגנו, טימין, פטרוזיליה, כוסברה, רוזמרין, נענע ועוד) 
  • מינרלים – זרעים, אגוזים, שקדים, צנוברים, קטניות, דגנים רצוי מושרים לשיפור ספיגה, וקטניות מונבטות, מעט שמרי בירה
  1. נוזלים: בימים לפני הניתוח ואחריו, שלא כדרך הנורמה, רצוי לשתות יותר מהרגיל, על מנת לעזור בסילוק רעלים. כלומר, אם בנורמה ההמלצה היא לשתות כשצמאים, אז לשתות יותר מכך. אני לא מסכימה עם הדיעה שצריך לשתות שלושה ליטרים ביום, זה מכביד מאד על הכליות ומקשה על הגוף. 
  1. חיזוק המעיים לשיפור ספיגת נוטריינטים: אכילת מזונות פרוביוטיים כגון: ירקות כבושים, קפיר (לא חלבי), מיסו, קמבוצ'ה ועוד
  1. מרק עצם – (ראי מתכון למטה) מאד עשיר בקולגן (חשוב לבניית רקמות חיבור) וחומצות אמינו חשובות, טוב מאד לשיקום רקמות לאחר ניתוח (ודברים רבים נוספים), אפשר להוסיף לו ירקות ולאכול לפני ואחרי הניתוח. כדאי לשתות את המרק כמקור לשתיה, לפחות 2 כוסות ביום.
  1. (או) מרק עוף (אורגני בלבד) עם הרבה עצמות – ליצירת ג'ל עשיר בקולגן (דומה לציר עצם בתפקידיו)

תוספים שמומלץ ליטול לפני הניתוח: 

  • אצות (חשוב שיהיו נקיות ממתכות כבדות) – בכל יום במשך שבוע לפני הניתוח – להעשרת מינרלים 
  • אבץ – 20-30 מ"ג ביום לפחות שבועיים לפני הניתוח – חשוב לאיחוי רקמות ומניעת זיהומים
  • ויטמין D – 5000 יחידות ליום, משבוע לפני הניתוח ולמשך כמה שבועות אחרי הניתוח.  חשוב להתאוששות רקמות, ספיגת סידן, קרישת דם תקינה, הפחתת מתח וניהול טוב יותר של מתח
  • אומגה 3 מומלצת ברמה של 1000 מ"ג ביום עד הניתוח 

להיזהר מ:

  • תוסף ויטמין E – כמות גבוהה מדיי יכולה להפריע בקרישת הדם
  • תוספים או מזונות מדללי דם: ג'ינקו,  כורכום, ג'ינג'ר, קינמון

פעילות מרגיעה לפני הניתוח: 

  • עיסויים בכפות הרגליים, פריסטייל או לפי הנחיות של רפלקסולוג, לפחות פעמיים ביום במשך כמה ימים לפני הניתוח ובמשך כמה ימים אחריו – להיעזר בבן הזוג. עיסויים בכלל בגב, באגן יכולים להיות מאד מרגיעים.
  • תרגילי נשימות סרעפתיות, רצוי עם האפליקציה המרגיעה של הפראנאימה
  • כשמתעורר פחד או דאגה לתת להם ביטוי – לכתוב, לצייר, לדבר, לבכות,  לעשות עבודה עם הפחד (למה הוא שם? מאיפה הוא בא? לפעמים אפשר להגיע לסיבת השורש ולגלות שבקלות אפשר לפורר אותה והכל מסתדר). ואז להכניס פנימה אוויר נקי וכוונה מרפאת. למשל להתרכז במנטרה חיובית, למשל: "אני בדרך לבריאות", או "אני שמורה ומוגנת" או כל מנטרה שמדברת אלייך. להמיר את האנרגיה של הפחד לאנרגיה של התכוונות ויצירת מציאות. 

אחר:

ריקון המעי ממש לפני הניתוח – להבין עם המנתח האם עושים חוקן לפני הניתוח, או אם מותר לקחת משלשלים יום קודם. על מנת שהמעי יהיה נקי מרעלים בזמן הניתוח ומייד לאחריו.

פעילות גופנית בשבוע שלפני הניתוח – מומלץ לבצע פעילות גופנית כדי לעודד את הגוף לייצר מאגרי אנרגיה ולרענן את רקמות הגוף, ולהתחזק. הליכות נמרצות בבוקר למשל.

אחרי הניתוח:

לאחר הניתוח את עשויה לחוש רעידות לא נשלטות בכל הגוף, כאבים עזים בכתפיים והחזה, הפרעות בעיכול, נפיחות במעיים, וסימפטומים של הפרעות הורמונליות: שינויים במצב הרוח, גלי חום, דכדוך ועוד. זכרי שהכל יעבור מאליו וכדי לצלוח את התקופה הזו בקלות כדאי לא להעמיס על הגוף. לגוף לוקח חודשים לצאת לחלוטין ממצב הרעילות של הניתוח, ואורח החיים שלך, שהוא תומך ריפוי, יעזור לו להתאושש מזה מהר יותר וטוב יותר. 

התאוששות מניתוח עד לתפקוד תקין לוקחת כשישה שבועות. בזמן הזה לא מבצעים עיסויי בטן, לא פעילות גופנית מאומצת, את בעיקר נחה ומתאוששת. ניתן ואף חשוב לבצע פעילות גופנית מתונה לפי המרגש – הליכה רגועה ולא ארוכה מדיי, תרגילי צ'י קונג. לא פיתולים עדיין. כן ניתן לבצע עיסוי עדין כמו ליטוף.

תזונה מיד לאחר הניתוח:

  1. להמעיט באכילה! לא להעיק על הגוף עם עיכול. 
  2. לשתות הרבה מים נקיים (לא מי ברז או מינרלים מפלסטיק) – לעזור לשטוף החוצה נוזלים (מהרגע שמנתקים אותך מאינפוזיה. לא להכביר בנוזלים כל עוד את מחוברת לעירוי נוזלים).
  3. חיזוק פלורת המעי  – בהתאם לניתוח ולטיפול האנטיביוטי אם ינתן (יש ניתוחים בהם מעורב ניפוח של המעי, או שטיפה שלו. צריך להבין מה הפרוצדורה שעומדת לפנייך, וכן מה מדיניות הרופא, האם להתוות אנטיביוטיקה מניעתית או לא). התחילי עם נטילת פרוביוטיקה רחבה ככל האפשר, בהמשך כשבוע אחרי (או כשתחזרי למוצקים אם יש מעורבות של המעי בניתוח) כדאי לחזור למזון מותסס ולהפסיק עם האנטיביוטיקה.
  4. תזונה רכה ומזינה:
  • בימים הראשונים מומלץ בעיקר מרקי ירקות וציר עצם, אפשר מסוננים אם יש קושי בעיכול. אם את לא בעניין אז מרקי ירקות עשירים מסוננים. 
  • מיצים ירוקים, מיץ נבט חיטה, מיצי ירקות ושורשים (ללא סיבים, ולא רק גזר ☺) לספיגה מקסימלית של נוטריינטים
  • בהדרגה לעבור לתזונה המכילה ירקות מבושלים או מאודים. להפעיל את כללי הלעיסה המרובה וכו'

מנוחה

מאד חשוב לנוח ולישון אחרי הניתוח. הביאי מהבית כיסוי עיניים כי לרוב יש אור בבית חולים. רצוי לא לאפשר ריבוי ביקורים ביום יומיים הראשונים. אולי אפשר גם אטמי אזניים.

שיהיה איתך מלווה עירני – שידאג לצרכייך, שירא לאחות או רופא אם צריך, שיכיר את התיק שלך ואת מה שכתוב בבתוויות על הלוח שלך, לוודא שהטיפול שאת מקבלת אכן מיועד לך ומתאים לך. לשאול ולהבין.

למקרה של עצירות:

  • לדאוג שיהיה שרפרף בשירותים, לשבת על האסלה תמיד עם רגליים על השרפרף
  • לשתות כוס מים חמימים מיד על הבוקר
  • עיסויים בבטן עם כיוון השעון מהבטן התחתונה ועד מתחת לצלעות.
  • תרגיל נשיפות עם הפה בכל פעם שיושבים בשירותים – כאילו מפריחים הרבה בועות סבון דמיוניות. אפשר גם להשמיע צליל שששש תוך כדיי. זה מפעיל את שרירי המעי יותר חזק ועוזר לדחוף את הצואה החוצה
  • למהול נורמלקס לפי ההתוויה על הבקבוק במעט מים. כדאי להצטייד מראש לבית החולים עם בקבוק נורמלקס. אפשר להתחיל מיד לאחר הניתוח, ואפשר גם לחכות עד לסימני עצירות ראשונים. 
  • נר פרפין – אם קצו כל הקיצים וכלום לא עוזר ☺

 ציוד שכדאי להביא לבית החולים:

  • פיג'מה שלך מהבית, רצוי כזו שהגומי של המכנסיים שלה לא הודק ושבחולצה שלה יש כפתורים, נעלי בית שלא צריך להתכופף אליהן כדי לנעול אותן
  • כוס רב פעמית, כמה תיונים, לימון – כדי שהתה יהיה מפנק ולא תה שחור של בית חולים
  • כיסוי עיניים ואטמי אזניים – כדי לאפשר לך לישון טוב יותר עם כל האור והרעש מסביב
  • קצת שמן זית, נורמלקס
  • בקבוק מים וקשיות (!!!) כדי להקל על שתיה בשכיבה אם צריך

שיהיה מוצלח! 

מתכון למרק עצמות: 

למה מרק עצמות? כי הוא מאד מאד מזין, הוא ממש תרופת פלא, מאד טוב לאיחוי רקמות, מאד טוב למעיים.

למה לא להרתיח את המרק? כי הרכיבים הפעילים בעצמות נהרסים בחום גבוה, לכן צריך בישול ארוך בחום נמוך

זו הכנה של חצי יממה אז צריך להתחיל כמה שיותר מוקדם:

מצרכים:

  • עצמות מכל סוג שתמצאו, בקר, עוף הודו, אפשר תערובת. כדאי להוסיף גרונות. אפשר גם בנוסף לעצמות טריות להשתמש בשאריות. 
  • הרבה ירקות בשביל הטעם, עדיף אורגניים – בצל, סלרי, גזר וכו מה שאתם אוהבים לשים במרק. 
  • מים מסוננים
  • מעט חומץ תפוחים אורגני
  1. מכניסים את עצמות הבקר (לא עוף) לצלייה בתנור רק עד השחמה לא לצלות אותן למוות, בטמפ של מאתיים מעלות.
  1. שמים בסיר ענק את כל העצמות, שתי כפות חומץ תפוחים, ומכסים במים מסוננים. אם אין מתקן לסינון מים אז מי ברז רתוחים שהתקררו. להשאיר להשרות במים עם החומץ לחצי שעה. (זה עוזר למינרלים מהעצמות לעבור למים).
  1.  להכניס למים את הירקות חתוכים מאד גס, אפילו ממש לחצאים ולהביא לרתיחה. לא הייתי מתבלת במקרה של מעורבות של המעיים כדי לא לגרות את המעיים. זה ייצא טעים בכל מקרה כי מתובל בהמון ירקות ואהבה.
  1. איך שמגיע לרתיחה להוריד לאש הכי הכי קטנה שיש בכיריים (כזו של קפה שחור) לשעתיים, ובזמן הזה להסיר מדיי פעם את הג'יפה שצפה. לאחר מכן להמשיך לבשל על האש הקטנה או להעביר לתנור שחומם למאה מעלות, ולבשל על הכיריים או בתנור לכל הלילה. כמו חמין.
  1. למחרת בבוקר אפשר להוציא מהתנור ולהוסיף צרור של פטרוזיליה אורגנית ככה כמו שהיא בשביל תוספת טעם, וקצת שיני שום חתוכות.
  1. כשמתקרר להעביר לצנצנות זכוכית ולהשאיר כמות של יומיים בסיר קטן. להקפיא את כל השאר ולהפשיר בכל פעם צנצנת יום קודם במקרר. לשתות בכל יום צנצנת או שתיים. (כשמקפיאים בצנצנת יש להשאיר כארבעה סמ' גובה ריקים, ולהקפיא מבלי לסגור את המכסה, רק להניח אותו. אחרת הצנצנת תתנפץ. משקפא המרק ניתן להדק את המכסה).

אהבת? שתפי!

דילוג לתוכן