seed_of_life

שבעת עמודי הבריאה

מחלה בעיני היא קריאה לשימת לב לכל צורכי הגוף והנפש, ומתן מענה יותר הולם עבורם.
פרוטוקול הריפוי שגיבשתי לטיפול עצמי באנדומטריוזיס מבוסס על תמהיל של עקרונות ריפוי קדומים מימי הרמב"ם והיפוקרטס, רפואות עתיקות, ידע מסורתי שעבר מפה לאוזן, וחידושים מדעיים ועדכניים ותובנות בנות ימינו הקשורות לבריאות. כל אלו באים יחד לתת מענה רחב ומקיף ביותר לכמה שיותר צרכים, ובאים לחזק את יסודות הבריאות המולדים שלנו. אני סבורה שכאשר מחזקים את יסודות הבריאות הללו, לא משנה עבור טיפול באיזו מחלה או חולי, הריפוי יתחיל מעצמו.
אני לא יכולה לדעת או להבטיח כמה רחוק יגיע מסע הריפוי, ואין אף אחד שיכול להבטיח איזשהו משהו בנוגע לבריאות, אך אני בטוחה שהדרך היחידה לגלות היא לנסות. ועד כה עוד לא פגשתי אשה שניסתה את מה שלימדתי אותה ולא חוותה איזשהו שינוי מיטיב בבריאותה. למעשה אני מרגישה שראיתי כל כך הרבה "ניסים" בקליניקה שלי, או יותר נכון – יכולות ריפוי מופלאות שהפתיעו את כולנו, שאני תמיד ממליצה למטופלותי להצטייד בהרבה סקרנות ותקווה לקראת הבאות.
אם כן אלה היסודות העיקריים שאני סבורה שיש לחזק בכל מסע ריפוי. כמובן שיש להם נספחים רבים, ועליהם אפשר למצוא הרחבות בעמוד המאמרים.

1. תזונה פונקציונלית

גישת התזונה הפונקציונלית מתייחסת למזון כאל התרופה העיקרית ךבעיה הבריאותית, ומבקשת להשלים
בעזרת הבנת התגובתיות של המזון עם הגוף את צורכי ההחלמה של הגוף. במקרה של אנדומטריוזיס אנחנו
נרצה על גבי הצרכים הבסיסיים הקיומיים (אבות המזון) לתת מענה לשורת צרכים בריאותיים על ידי תגובתיות
אנטי דלקתית, מאזנת הורמונלית, תומכת בבריאות המעי, תומכת בחיזוק מערכת החיסון, תומכת בכבד,
תומכת בבלוטת התריס, ותומכת במערכת העצבים. אלה דרישות מרובות שנשמעות קשות להשגה אך
היישום שלהן לא מורכב כפי שהוא נדמה. לפרטים נוספים אנא קרא/י את המאמר על תזונה פונקציונלית
לאנדומטריוזיס (להוסיף קישור), או צפי בהרצאה על תזונה פונקציונלית לאנדומטריוזיס בעמוד האוניברסיטה
להעמקה מדוקדקת יותר ניתן ללמוד בקורס לתזונה פונקציונלית לאנדומטריוזיס.

2. סדר יום ריתמי

פעילות גופנו מנוהלת על ידי שעונים ביולוגיים שאמורים לעבוד בסנכרון ולייצר עבורנו תזמון של מערכי
פעולות שונות בגוף. השעונים הביולוגיים האלה מושפעים מהאותות מהסביבה החיצונית, כמו בקרב כל
היצורים החיים על פני כדור הארץ: שעות היום ותדר האור המתחלף לאורך היממה, זווית השמש, עונות
השנה, ועוד. על מנת לתמוך כמה שיותר בתהליכי ריפוי, ובאיזון הרמוני של כל התהליכים (כולל איזון
הורמונלי), יש חשיבות רבה ליצירת ריתמוס (מקצב) קבוע לאורך היממה, שהוא גם חוזר על עצמו מיום ליום ,
וגם מסונכרן כמה שיותר בקירוב טוב עם המקצב של הסביבה החיצונית. לשמור על אכילה בשעה קבועה ולפי
צרכי הגוף, לאפשר כניסה טובה לשינה, לאפשר ליציאות להיות מתוזמנות בעקביות, לשעות הפעילות
הגופנית להיות בזמנים המתאימים להן ועוד. לריתמוס קבוע יש גם תפקיד חשוב בשמירה על רווחה פנימית
(well being), בהקניית תחושת ביטחון , יציבות ושלווה. ובעיתות של יציאה משגרה וכאוס, יש חשיבות רבה
למצוא ריתמוס חדש בתוך היעדר השגרה, על מנת לשמור על המקצב הפנימי (ראי הרחבה על כך כאן). עם
כל אחת אני משתדלת למצוא את הדיוקים המתאימים למציאות חייה.

3. שנת המלכה

לשינה חשיבות מכרעת על בריאותנו. היא משפיעה ביותר על תפקוד מערכת החיסון (למשל: סטודנטים
הלומדים לתוך הלילה, או אמהות מניקות שלא ישנות היטב במשך תקופה ארוכה נעשות/ים יותר פגיעות/ים
למחלות), על פינוי הרעלים, על איזון הורמונלי, על תהליכי עיבוד רגשיים, תפקודים קוגניטיביים, ועוד.
בשנת לילה תקינה /פונקציונלית מתרחשים תהליכים קריטיים עבור מי מאיתנו שנמצאות בתהליכי ריפוי –
פעולות חיסול תאים לא תקינים ע"י מערכת החיסון, התחדשות של מערכת החיסון, איזון תהליכים הורמונליים,
עיבוד רגשי, תהליכי פירוק ופינוי רעלים בכבד בעוצמה מוגברת, תהליכי עיבוד והטמעה של
נתונים, ועוד. על מנת שהשינה תהיה אכן פונקציונלית צריך לטפח אותה. יש לשמור הן על תזמון השינה
(ביחס לזמן בו השמש הולכת לישון…), הן על היקף השינה והן על איכותה. איכות השינה מושפעת עמוקות
מפעולות שאנחנו מבצעות עד כמה שעות טרם הכניסה לשינה, ולכן זו ממש עבודת טיפוח. כיאה למלכה.

4. מניעת חשיפה לחומרים מזיקים

במציאות של ימינו כמעט בלתי אפשרי עבור האדם או האשה הממוצעים להימנע מחשיפה לחומרים כימיים
מזיקים. הם נמצאים בכל מקום, בין אם באופן גלוי וצפוי ובין אם באופן נסתר שאיננו מעלים על דעתנו שכלל
קיים. זה נכון לגבי אלפים רבים של חומרים, אך חמור במיוחד עבור אותם חומרים אשר יודעים להתנהג כמו
הורמונים סינתטיים. עבור אשה שמתמודדת עם מחלה כרונית, כל חשיפה לחומרים בעייתיים לגוף תהווה
הכבדה על תהליכי הריפוי וסביר שתתרום לתהליכי הפאתוגנזה (התפתחות המחלה), ותגביר את הנטייה
לחלות או להדבק בקלות במחלות מדבקות. אך חשובה אף יותר במקרה שלנו ההתייחסות לחשיפה לחומרים
המתנהגים כמו הורמונים, שכן אלו יודעים יפה מאד להחמיר את מצב האנדומטריוזיס, או באופן כללי להשפיע
על הבריאות הנשית. לקריאה בהרחבה הכנסי לכאן.

5. התנהלות אגן בריאה

"התנהלות אגן בריאה" הוא מונח שאני הגיתי שכולל בתוכו אוסף אלמנטים יומיומיים לטיפוח האגן.
כשמתמודדות עם מחלה כמו אנדומטריוזיס שמתאפיינת בתקיעות באגן מכל הסוגים שאפשר לדמיין: תקיעות
של דם, לימפה, שרירים, עצבים, מערכת העיכול, צ'י, רגשות, השמירה על תנועתיות באגן היא חשובה ביותר
ומבחינתי ראשונה במעלה לצד השמירה על התזונה, לשמירה על בריאות וחיוניות איברי האגן, ולשחרור
ומניעת תקיעות פיזיולוגית ורגשית באגן. לקריאה בהרחבה הכנסי לכאן, או צפי בהרצאה שלי על התנהלות
אגן בריאה

6. חיבור גוף נפש

נפש וגוף אחד הם. זו לא קלישאה אלא אמת לאמיתה. הגוף הוא מניפסט של הנפש, של התת מודע. כמו
מפת תמרורים שמצביעה לעבר אוצרות קבורים היטב. לא יתכן ריפוי מלא של הגוף ללא ריפוי של הנפש. זו
אמונתי המלאה. ומנסיוני הן הקליני והן האישי אני יודעת בבירור – קפיצות המדרגה הגדולות והמרשימות
ביותר בתהליך הריפוי קורות כאשר יש פיצוחים עמוקים של פלונטרים נפשיים. ממש תסמינים סוערים וברורים
יכולים בן יום להעלם. לכן כאשר אני תומכת בנשים אני מחפשת את סיפור חייהן שזור בתוך הסיפור הקליני,
בתוך התסמינים, בתוך האיברים. כל איבר מספר לי פרק מהטלנובלה של האשה שמולי, וביחד אנחנו מנסות
לפצח את הצופן של הגוף. אני מאמינה שהגוף ימשיך לתת לך רמזים על מה שמתחולל בקרבך עד אשר
תעשי שינוי או שינויים אמיצים בחייך, שידייקו את חייך, ויאפשרו לך לחיות את הלב שלך ואת היעוד שלך.
הרחם שלך קוראת לך לפגוש אותך כמו שאת. מוזמנת להעמיק עוד קצת כאן

7. פעילות גופנית תומכת ריפוי

זה לא חידוש שפעילות גופנית היא חשובה ביותר לשמירה על הבריאות הכללית, החידוש הוא שלא כל
פעילות מתאימה לכל תהליך ריפוי, ובפרט לתהליך ריפוי נשי, ויש לדעת איזו פעילות כדאי לבצע , איך ומתי
לבצעה על מנת להעצים את תהליך הריפוי. כשפעילות גופנית נדרשת לתמיכה בתהליכי ריפוי עליה להיות לא
אינטנסיבית – כזו שלא מייצרת נזקים לרקמות, אלא כזו המייצרת תנועה, זרימה וחוזק. כדאי להעדיף פעילות
המערבת כמה שיותר מערכות, מעלה את הדופק במעט אך איננה מתישה. חשוב מאד: המטרה היא לא
לשרוף קלוריות ולהתייגע, אלא ליצור זרימה, ובניה, ולייצר תחושה של חיוניות מרעננת שאחריה תרגישי
מתודלקת ולא גמורה. תזמון הפעילות הגופנית חשוב גם הוא, על מנת לא להפריע לתהליכים פיזיולוגיים
חשובים אחרים (עיכול, הכנה לשינה ועוד) הנחוצים לתחזוקת גוף בריפוי.
כדאי תמיד להעדיף הליכה נינוחה, יוגה נשית, צ'י קונג רפואי, ריקוד מהסוג החופשי, מחול מזרחי, הופ דאנס,
וכל פעילות שמערבת תנועתיות של האגן, עם הנעה וזרימה בכל הגוף . כמו כן חשובים גם אימוני כח במשקל
גוף שלא מערבים כיווץ סביב האגן והבטן, והכי חשוב – פעילות שמגבירה את השמחה בלב!

אהבת? שתפי!

דילוג לתוכן