תוסס בבטן – מילה על אנדומטריוזיס ומזון כבוש

אנדומטריוזיס, כמו כל מחלה כרונית אחרת, גם היא קשורה הדוק הדוק לבריאות מערכת העיכול – מה שאומר שהיא קשורה גם למצב פלורת המעי. (המה של המעי???)

פלורת מעי היא אוכלוסיית המיקרואורגניזמים שחיה לנו במעי. הדבר הזה שגם קוראים לו מיקרוביום ובכל העולם משקיעים בו כיום מיליארדים על מחקר וגילויים ממש מגניבים.

מערכת העיכול שלנו היא מערכת אקולוגית מורכבת ומופלאה (ובעצם כל גופנו הוא אוסף של מערכות אקולוגיות קטנות המצטרפות למערכת אקולוגית אחת גדולה, שהיא חלק ממערכות אקולוגיות גדולות יותר. מן חוק טבע מופלא שכזה). ככזאת יש בה יחסי גומלין מורכבים וסבוכים בין דייריה לעצמם, ובין דייריה לסביבת המחיה שלהם – קריא: אנחנו.

עוד לא לגמרי ברור מה הביצה ומה התרגנולת בסיפור הזה אבל אנחנו יודעים כיום שפגיעה בפלורת המעי, המביאה ליצירת הרכב בעייתי של אוכלוסייתה, פוגעים בבריאות המעי והופכים אותו למעי דליף. מכאן מתחילה שורה ארוכה של בעיות בריאותיות המשפיעות על כל מערכות הגוף.

גם אנדומטריוזיס מעורבת בסיפור. מכירות את זה שכמעט לכל אשה פה שיש לה אנדומטריוזיס יש או היה גם מעי "רגיז" או "רגיש" בשלב כלשהו? רגישויות למזון? ועוד. ונשים רבות שעוברות תהליך ריפוי מהסוג שאנחנו מדברות עליו כאן חוות גם שיפור משמעותי בבריאות המעיים שלהן?

יפה. זה לא מקרי.

אחד האלמנטים שתורמים מאד לעניין הוא – אכילת מזון כבוש. כלומר: מזון שהפך להיות מצע לגידול חיידקים מועילים, בתנאים מסוימים מאד ומבוקרים. נציגות של מזון כבוש בצלחת על בסיס יומי חשובה מאד מאד לבריאות המעי ולשימוח הפלורה.

בתמונות צלמתי את פינת חיידקי המחמד שלי, שנוצרה ממש בימים האחרונים, כי נחה עליי המוזה לכבוש כל מיני דברים:

משמאל לימין: לימונים כבושים, מים פרוביוטיים (רג'ובילאק), ניסוי מדעי לממרח כבוש מקליפות הלימונים שהשתמשתי בהם ללימונים הכבושים (ותודה לאורי צ'יזיק על הרעיון), וכרוב כבוש.

מאד מאד קל להכין מזון כבוש, או משקה כבוש. יש שיטות שמערבות יותר טרחה ויש כאלה שפחות. הכנת מים פרוביוטיים למשל זה ממש אפס עבודה, ויש להם שימושים מועילים רבים

אהבת? שתפי!

דילוג לתוכן