רפואה אינטגרטיבית לאנדומטריוזיס

בכל פעם שאני שומעת או קוראת את המונח הזה "רפואה משלימה" משהו בי מתכווץ. משלימה למה? את מה? לא יכולה להתעלם מהשוליות הסמויה שבתוך המושג הזה. אני מאמינה ברפואה אינטגרטיבית לאנדומטריוזיס, ומרגישה שהגיע הזמן להסביר את עמדתי בנושא בצורה קצרה וקולעת.

קצת טרמינולוגיה

כדי להעמיד דברים על דיוקם, כפי שאני מבינה אותם, אני אוהבת להבחין בין שלושה תחומי ריפוי:

רפואה בסיסית – האלמנטים הדרושים לחיזוק מנגנוני הבריאות המולדים שלנו

רפואה קונבנציונלית – גישה המתמקדת בעיקר בדיכוי סימפטומים ולא בחיזוק הבריאות

ו"רפואה משלימה" – מונח שבדרך כלל מדבר על גישות טיפול מרפואות עתיקות, הרבה יותר מנוסות, חכמות והוליסטיות מאשר הרפואה שלנו, שמוקצית להן נישה שולית לצד הרפואה הקונבנציונלית.

כשרוצים להשיג ריפוי אמיתי, אי אפשר להסתמך רק על גישה שמדכאת סימפטומים ומתעלמת לחלוטין מהליקויים במנגנוני הריפוי שמלכתחילה יצרו את הבעיה. ואי אפשר להתעלם מכך שללא בסיס איתן אי אפשר לבסס בריאות בת קיימא, כזו שלא נשארת תלויה לנצח במטפלים.

כפי שאני רואה את זה, בהפשטה גמורה, האפשרויות העומדות בפני נשים עם אנדומטריוזיס הן:

ברפואה הקונבנציונלית – טיפול סימפטומטי על שלל גווניו (דיכוי הורמונלי, ניתוחים, ניהול כאב), לצד אבחונים וביקורות תקופתיות

ברפואה ה"משלימה" – טיפול מהסוג הפאסיבי בגישות ורפואות עתיקות או צעירות בעלות תפישת ריפוי כולית (הוליסטית), שיתמכו בחיזוק מנגנוני הריפוי של הגוף מבלי שהמטופלת עושה שינוי מהיסוד בעצמה

בגישה הטבעית – שינוי אורח חיים, על כל המשתמע מכך (שינויים תזונתיים, סדר יום, פעילות גופנית, נטילה של תוספים, צמחי מרפא, עבודת נפש עמוקה, עיסויים) על ידי אימוץ הרגלים ופעולות שאשה מתמודדת יכולה לעשות ב-ע-צ-מ-ה

לכל אחת מהגישות הנ"ל יתרונות וחסרונות. חוזקות וחולשות. כל אחת לבדה לא מספיקה במקרה של אנדומטריוזיס לפי השקפתי, אם ברצוננו להשיג הצלחה אמיתית – כלומר: הגברה והנעה בנות קיימא של תהליך תיקון נזקים שיוביל לנסיגה וריפוי.

הגישה המשולבת (אינטגרטיבית)הלוקחת את החוזקות של כל אחת מהגישות ויוצרת קוקטייל מותאם אישית בה אשה גם לוקחת על עצמה את האחריות לבריאותה ומשנה את אורחות חייה ליצירת בסיס בר קיימא שממנו צומחת בריאות, גם נעזרת במידת הצורך ובאופן מאד מותאם אישית בטיפול קונבנציונלי אבחונים וביקורות, וגם מחזקת באופן מותאם אישית אף הוא על ידי טיפולים ברפואה "משלימה" שתומכים הן ביצירת בסיס בר קיימא מהר יותר וחזק יותר וגם עוזרים לתקן או למתן נזקים של טיפול קונבנציונלי באשר הוא. גישה כזו מתאפשרת על ידי יצירת רשת של נשות ואנשי מקצוע משלל תחומי הריפוי שיעבדו יחד כדי לתפור לכל מטופלת את אסטרטגיית הריפוי אשר הכי מתאימה למצבה והעדפותיה. זו משימה שאני לוקחת על עצמי להשיג עבור מטופלותי, וחולמת להשיג עבור כל הנשים שמתמודדות עם אנדומטריוזיס בישראל.

זה נשמע יותר מסובך מאשר פשוט לומר "קונבנציונלי" ו"רפואה משלימה" אבל זה עושה – לפחות עבורי – סדר באי-הבהירות של מה שמתאפשר.

כיום שותפות ושותפים לי נשות ואנשי מרפא רבים מכל הגישות והאסכולות, ואני מאושרת להגיע ליום שבו אני יכולה לומר שיש לי תקווה אמיתית לרפואה אינטגרטיבית איכותית, עמוקה ורחבת יריעה בישראל. אמן כן יהי רצון.

אהבת? שתפי!

דילוג לתוכן